Co-Learn-malli: Innovointivalmiuksien ja TKI-yhteistyön kehittäminen ammattikorkeakoulujen ja yritysten välillä
Co-Learn-hanke on suunniteltu vahvistamaan ammattikorkeakoulujen, opiskelijoiden ja yritysten välistä yhteistyötä sekä kehittämään innovointivalmiuksia ja tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa (TKI). Hanke toteutetaan kahdella maantieteellisellä alueella, Etelä-Pohjanmaalla ja Päijät-Hämeessä, ja sen päätavoitteena on luoda ja juurruttaa uusi Co-Learn-malli, joka edistää alueellista innovaatioekosysteemiä ja yritysten kilpailukykyä. Hankkeen päätavoitteina on 1) vahvistaa alueellista innovaatioekosysteemiä ja elinkeinoelämän sekä tutkimustoiminnan yhteistyötä, 2) edistää alueellisen arvoverkon kehittymistä, jolloin yritykset pääsevät osaksi ammattikorkeakoulujen laajoja verkostoja, 3) osallistaa alueen yritykset, ammattikorkeakoulun opettajat ja opiskelijat yhteiseen innovointivalmiuksien kehittämiseen eli kykyyn ja valmiuteen kehittää uusia ideoita, palveluita, tuotteita tai prosesseja, 4) luoda ja pilotoida yhteiskehittämiseen perustuva Co-Learn-malli korkeakoulun ja yritysten TKI-yhteistyön tiivistämiseksi sekä 5) kehittää konkreettisesti yritysten innovointivalmiuksia sekä vahvistaa opettajien ja opiskelijoiden kykyä tunnistaa yritysten kehittämistarpeita. Co-Learn-mallissa kokeillaan uusia toimintatapoja yritysten ja korkeakoulujen TKI-yhteistyön tiivistämiseksi, erityisesti korostaen opettajien roolia innovointivalmiuksien kehittäjinä. Hanke luo kokonaan uuden mallin, jossa yritykset, opettajat ja opiskelijat toimivat yhdessä oppijoina ja innovointivalmiuksien kehittäjinä.
On oleellista huomioida arvoverkkoajattelu, jossa yritys ei toimi yksin, vaan osana laajempaa ekosysteemiä. Hankkeen toimenpiteissä vahvistetaan alueellisen arvoverkon kehittymistä, jolloin yritykset pääsevät osaksi ammattikorkeakoulujen laajoja, kansallisia ja kansainvälisiä verkostoja, mikä laajentaa yritysten innovointivalmiuksia. Ammattikorkeakoulut tuottavat menetelmiä, jotka tukevat yritysten ideoiden kehittämistä ja toteuttamista. Hankkeessa lisätään ymmärrystä innovaatioprosesseista ja kannustetaan kokeilemaan rohkeasti uusia toimintamalleja arvoverkostossa.
Lähtötilanteen selvitys työpajojen ja kyselyn kautta
Hankkeen ensimmäisissä toimenpiteissä on haluttu syventää ymmärrystä yritysten innovointivalmiuksista. Osallistavaan työpajaan kutsuttiin alueen yrityksiä, SeAMKin opettajia, TKI-henkilökuntaa sekä opiskelijoita ja tarkasteltiin osallistujien lähtötilannetta innovointivalmiuksista.
Osallistujat kokivat, että innovointivalmius oli uskallusta kokeilla uutta, avoimuutta, ennakkoluulottomuutta, hullua luovuutta ja luovaa soveltamista sekä kykyä muuntautua uusiin tilanteisiin. Lisäksi korostettiin kykyä hakea uusia menetelmiä ja toimintamalleja, eri asioiden yhdistämistä ja valmiutta kehittyä ja muuttua.
Työpajassa selvitettiin myös osallistujien kokemuksia aikaisemmasta yritysyhteistyöstä yritysten ja korkeakoulun välillä. Yritysyhteistyössä tarkasteltiin erityisesti, mitkä tekijät vaikuttivat aikaisempiin onnistumisiin tai toimintamalleihin ja mitä haasteita oli mahdollisesti kohdattu. Onnistuneissa yritysyhteistyökokemuksissa korostui molemminpuolinen hyöty, joka on kirkastettu etukäteen. Tämä tarkoittaa lisäksi, että yhteistyölle on asetettu etukäteen tavoitteet jokaisen osapuolen kannalta. Säännöllisellä viestinnällä koettiin olevan suuri merkitys, ja sen tulee kattaa koko yhteistyön aika, ei pelkästään yhteistyön alussa ja lopussa. Onnistumisen edellytyksiksi koettiin myös, että kaikilla osapuolilla tulee olla resurssia yhteistyöhön, jotta siihen voidaan sitoutua. Kuten muissakin ihmisten välisessä kanssakäymisessä, onnistumisen edellytykseksi koettiin myös läsnäolo ja ihmisten kohtaaminen, joka voi heikentyä esimerkiksi ainaisen etävuorovaikutuksen vuoksi.
Seuraavassa Co-Learnin työpajassa tarkastellaan jälleen paikalla olevien alueen yritysten, SeAMKin opettajien, TKI-henkilökunnan sekä opiskelijoiden innovointivalmiuksien lähtötilannetta, vahvuuksia ja heikkouksia. Lisäksi tarkastellaan yritysten konkreettisia yritysyhteistyön tarpeita esimerkiksi liiketoiminnan tai muun toiminnan kehittämisessä. Hankkeen myöhemmässä vaiheessa toteutetaan lisäksi kysely, jolla selvitetään opiskelijoiden, ammattikorkeakouluopettajien ja TKI- henkilöstön innovointivalmiuksia ja niiden edistämiseen liittyvien menetelmien käyttöä. Työpajojen ja kyselyn tulosten pohjalta laaditaan tarveanalyysi ja asetetaan tavoitteet.
Hankkeessa luodaan yhä tiiviimpää yhteistyötä alueen yritysten ja ammattikorkeakoulun välillä ja edistetään yritysten mahdollisuuksia hyödyntää entistä paremmin TKI-yhteistyön mahdollisuuksia. Lyhyen aikavälin tuloksena tavoitellaan yritysten innovointivalmiuksien kasvua sekä lisätään korkeakouluopettajien sekä TKI-henkilöstön ja opiskelijoiden kykyä tunnistaa yritysten kehittämistarpeita. Opiskelijoiden innovointivalmiuksien kehittäminen voi myös kasvattaa tulevien yritysten ja startupien määrää. Pitkällä aikavälillä alueen innovaatioekosysteemi vahvistuu, joka vahvistaa elinkeinoelämää.
Co-Learn! Yritykset ja korkeakoulut yhteistyössä tutkimus- ja innovointivalmiuksia kehittämässä on Seinäjoen ammattikorkeakoulun, LUT yliopiston ja LAB ammattikorkeakoulun ryhmähanke, joka on Euroopan unionin osarahoittama.
Emmi Tuurinkoski
projektipäällikkö
Yrittäjyys ja kasvu, TKI
SeAMK
Sanna Joensuu-Salo
tutkijayliopettaja
Liiketalous ja yrittäjyys
SeAMK
Elina Ojala
asiantuntija, lehtori
SeAMK