Ammattikorkeakoulujen valmistumiskyselyn satoa 2023: Oppimisympäristöt
SeAMKista valmistuvien arviot oppimisympäristöistä avop-valmistumiskyselyssä
Ammattikorkeakouluopetuksen tavoitteena on tarjota opiskelijoille opiskelua ja oppimista tukevat mielekkäät oppimisympäristöt. Tällöin oppimisympäristöillä tarkoitetaan sekä oppilaitoksen fyysisiä tiloja että oppimisen paikkoja ja välineitä esimerkiksi työharjoittelussa, ulkomaanvaihdossa, erilaisissa toiminnallisissa projekteissa sekä etä- ja hybridiopiskelussa. Ammattikorkeakoulujen haasteena on varmistaa, että oppimisympäristöt ovat monipuolisia, ajantasaisia ja uudistuvia sekä työelämään tarpeisiin vastaavia.
AVOP-kyselyssä ammattikorkeakoulusta AMK-tutkintoon valmistuvat arvioivat tyytyväisyyttään oppimisympäristöihin seitsemän pisteen asteikolla ja kahdeksalla kysymysväitteellä seuraavasti:
- Koin olevani osa opiskelijayhteisöä.
- Monipuoliset oppimisympäristöt (esim. laboratoriot, simulaatioympäristöt) ovat edistäneet oppimistani.
- Opetus- ja opiskelutilat soveltuvat erilaisiin oppimistilanteisiin.
- Opinnossani hyödynnettiin verkko-oppimisen mahdollisuuksia.
- Opiskelijat ja henkilökunta muodostivat tiiviin yhteisön, johon tunsin kuuluvani.
- Opiskelijat tukivat toisiaan ja yrittivät auttaa, kun siihen oli tarvetta.
- Opiskelijoilla oli käytössään viihtyisiä tiloja itsenäiseen ryhmä- ja yksintyöskentelyyn.
- Työelämään käytettiin monipuolisesti oppimisympäristönä.
Koko kysymysryhmää koskeva SeAMKista valmistuneiden AMK-tutkinnon suorittaneiden keskiarvotulos sijoittui 22 ammattikorkeakoulun valtakunnallisessa vertailussa vuonna 2023 ensimmäiseksi. Tulos viestii SeAMKin onnistumisesta oppimisympäristöjen tuottamisessa ja täydentää vuosien 2022 ja 2021 sijoitusten sarjaa, jolloin sijoitus oli myös molempina vuosina ensimmäinen.
SeAMKin tutkinto-ohjelmista vastaavien tutkintokouluttajien ryhmässä ensimmäisen sijan vuonna 2023 saavuttivat seuraavat koulutukset: Insinööri (AMK), automaatiotekniikka, Insinööri (AMK), konetekniikka, Kulttuurituottaja (AMK), Restonomi (AMK) sekä Tradenomi (AMK), kirjasto- ja informaatiopalvelut . Lisäksi toiseen tai kolmanteen sijaan ylsivät geronomi- ja sairaanhoitajakoulutukset sekä koulutukset Insinööri (AMK), bio- ja elintarviketekniikka, Insinööri (AMK), rakennustekniikka ja Tradenomi (AMK), liiketalous.
SeAMKin Oppimisympäristöt-palautteen keskiarvo sijoittuu valtakunnallisesti vertaillen keskiarvon yläpuolelle. Valtakunnallinen keskiarvo oppimisympäristöjen arvioissa oli vuonna 2023 5,29 pistettä, kun SeAMKin luku oli 5,59. SeAMKissa korkeisiin pistekeskiarvoihin ylsivät muun muassa geronomi- (5,91), konetekniikka- (5,86), sairaanhoitaja- (5,81) ja terveydenhoitajakoulutukset (5,82).
Taulukko 1. Seinäjoen AMK: Opiskelijoiden oppimisympäristöt -arvioiden sijoitus ja keskiarvot avop-valmistumiskyselyssä 2021 – 23. Lähde: Opetushallinnon tilastopalvelu Vipunen / Ammattikorkeakoulutus / Opiskelijapalaute. Laskenta SeAMK.
Oppimisympäristöjen kahdeksassa osakysymyksessä SeAMK sijoittui ensimmäiseksi väitteissä ”Opetus- ja opiskelutilat soveltuvat erilaisiin oppimistilanteisiin”, ”Opiskelijat ja henkilökunta muodostivat tiiviin yhteisön, johon tunsin kuuluvani” ja ”Opiskelijoilla oli käytössään viihtyisiä tiloja itsenäiseen ryhmä- ja yksintyöskentelyyn”. Väitteissä ”Monipuoliset oppimisympäristöt ovat edistäneet oppimistani” sekä ”Opiskelijat tukivat toisiaan ja yrittivät auttaa, kun siihen oli tarvetta” sijoitus oli toinen ja väitteessä ”Koin olevani osa opiskelijayhteisöä” kolmas. ”Työelämään käytettiin monipuolisesti oppimisympäristönä” -väitteessä SeAMKin sijoitus oli kuudes ja väitteen ”Opinnossani hyödynnettiin verkko-oppimisen mahdollisuuksia” kohdalla saavutettiin 15. sija. Verkko-opintojen hyödyntämisessä SeAMKilla olisi siis parantamisen varaa, vaikkakin väitekysymyksen keskiarvo oli 6,01, mikä kertoo väitteen arvioimisen poikkeuksellisen hyvästä tulostasosta valtakunnallisesti.
Taulukko 2. SeAMKin valtakunnallinen sijoitus 22 ammattikorkeakoulun joukossa avop-valmistumiskyselyn oppimisympäristön kysymysväitteissä 2021 – 23. Lähde: Opetushallinnon tilastopalvelu Vipunen / Ammattikorkeakoulutus / Opiskelijapalaute. Laskenta SeAMK.
Valtakunnallinen ammattikorkeakoulujen avop-valmistumiskysely kyselyyn sisältyy noin 100 kysymystä 13 kysymysryhmässä ja siinä kartoitetaan muun muassa opintojen sisältöä, opintojen ohjausta, opetusjärjestelyjä ja oppimisympäristöjä, opiskelun tukipalveluja, kansainvälisyyttä ja tyytyväisyyttä opiskeluun.
Kysely toteutetaan vuosittain ammattikorkeakoulusta ammattikorkeakoulututkintoon ja ylempään ammattikorkeakoulututkintoon valmistuville opiskelijoille. Kyselyn vastaa noin 25 000 opiskelijaa 22 ammattikorkeakoulusta valtakunnallisen vastausprosentin ollessa yli 95.
SeAMKissa avop-kyselyyn vastasi vuonna 2023 756 AMK-tutkintoon ja 135 YAMK-tutkintoon valmistuvaa opiskelijaa. Kyselyssä englanninkielisten Bachelor of Health Care, Nursing -koulutuksen ja Bachelor of Business Administration, International Business -koulutuksen vastaukset sisältyvät Sairaanhoitaja (AMK) -koulutuksen ja vastaavasti liiketalouden tradenomikoulutuksen vastauksiin.
SeAMKin valtakunnallinen sijoitus avop-valmistumiskyselyssä kaikkien kysymysryhmien ja kysymysten osalta oli vuonna 2023 AMK-koulutuksessa toinen. Vuosina 2021 ja 2022 sijoitus oli ensimmäinen.
Artikkeli on osa sarjaa, jossa esitellään SeAMKin avop-valmistumiskyselyn tuloksia.
Sarjan muut artikkelit:
Vesa Vuolio
Laatupäällikkö
SeAMK
Lähde
Opetushallinnon tilastopalvelu Vipunen / Ammattikorkeakoulutus / Opiskelijapalaute. Laskenta SeAMK