Vastuullisuus teoiksi pk-yrityksissä – Think Big -hankkeen työkalut testissä SYO:ssa | Julkaisut@SEAMK

Vastuullisuus teoiksi pk-yrityksissä – Think Big -hankkeen työkalut testissä SYO:ssa

Think Big -hankkeen podcast-jaksossa Tiina Nieminen ja Maarit Liikala juttelevat Suomen Yrittäjäopiston Anja Anttilan kanssa siitä, miten pk-yritysten vastuullisuustyö saadaan käytännön teoiksi.

[Jingle]

Tiina Nieminen

Hei kuuntelijat!  Tänään meillä on täällä podcast-studiossa vieraana Anttilan Anja Suomen Yrittäjäopistosta. Mukana studiossa myös SEAMKin Think Big -hankkeen asiantuntijat Maarit Liikala ja äänessä tällä hetkellä oleva Tiina Nieminen. Tänään me keskustelemme kasvuyrittäjyyden ja vihreän siirtymän edistämisestä ja niiden edistämiseen kehitetystä työkaluista. Nämä keskustelussa olevat työkalut on suunniteltu osana SEAMKin hallinnoimaa ja Eu:n osarahoittamaa Think Big -hanketta. Oikein paljon tervetuloa Anja! Sä vedät Suomen Yrittäjäopistolla yrityksille suunnattua hanketta, jonka työpajoissa ollaan myöskin testailtu näitä Think Big -hankkeen kehittämiä vastuullisuustyökaluja. Haluatko aloittaa kertomalla hieman hankkeesi tavoitteista ja toimenpiteistä?

Anja Anttila

Joo, kiitos kutsusta ensinnäkin tulla tänne juttelemaan tärkeästä ja erittäin mielenkiintoisesta aiheesta. Mutta meidän hanke vastuullisuuskäytännön teoiksi, niin tuota no nimi kertoo jo oikeastaan aika paljon. Eli tarkoitus ja tavoite on se, että me saataisiin koolle ja ollaan saatu koolle näitä yrityksiä, pieniä ja keskisuuria yrityksiä pohtimaan, miettimään, miten se vastuullisuus oikeasti saadaan toteutumaan siellä yrityksissä ja toisaalta niinkin, että monissa yrityksissähän on jo monia vastuullisuuden asioita käytännössä, mutta niitä ei huomatakkaan sanottaa. Ei huomata, että se on jo vastuullisuutta, mitä me näin täällä tehdään.

Tiina Nieminen

Just näin. No mitä se vastuullisuus sun mielestä on sille pienelle yritykselle  ja millä lailla se näkyy ehkä toiminnassa?

Anja Anttila

Erittäin hyvä kysymys. No ensinnäkin se vastuullisuushan pitäisi niin kun, miten mä sanoisin, viedä nimenomaan ja ymmärtää siellä käytännössä. Se pitää toki niinku kutoa sisälle sinne yrityksen strategiaan eli se pitää olla toiminnassa. Se pitää olla punaisena lankana kaikessa mitä siellä yrityksessä tehdään eli se pitää näin ajatella, mutta se on varmasti haaste, että ei aina ymmärretä sitä vastuullisuutta. Se tuntuu jotenkin hienolta yläkäsitteeltä, mutta sitten kun esimerkiksi pajoissa on lähdetty purkamaan sitä, että mitä ne vastuullisuuden teot on, niin huomataankin, että se tulee ihan  sieltä, että minkälaisia raaka-aineita me käytetään, miten me kuljetetaan meidän tavaraa, kuinka me hyödynnetään digitalisaatiota, kuinka me huomioidaan vaikka sosiaalista vastuuta ja tällaista elikkä tuota. Kyllä se tulee ihan semmoisissa arjen valinnoissa, arjen toiminnoissa, eli se ei ole jotakin ekstraa, joka pitää ottaa kuormittamaan yrittäjää ja työntekijöitä vaan se on siinä jokapäiväisessä tekemisessä.

Tiina Nieminen

Hienoa.

Maarit Liikala

Tuo oli kyllä hyvin kiteytetty, nuo pienet valinnat. Te tosiaan testasitte näitä kolmea työkalua teidän yritysryhmien kanssa. Voisitko sä ensinnäkin kertoa, että kuinka nämä työpajat menivät ja minkäänlaista palautetta sieltä yrityksiltä saatiin?

Anja Anttila

Joo työpajoja on tosiaan toteutettu. Työpajat sinällään on mennyt hyvin. Ne jotka on toteutunut. Rehellisyyden nimissä täytyy mainita, että joku työpaja piti peruakin, koska ei tullut osallistujia. Mutta kun on tullut, niin ne yrittäjät on ollut kiinnostuneita aidosti tästä vastuullisuudesta ja siellä on syntynyt kyllä niitä oivalluksia niinku näitä työkaluja käytettäessä, että aivan no mut hei, meillähän on jo vastuullisuutta vaikka missä ja tässä ja sitten tulee niitä ajatuksia, että miten lähdetään sanoittamaan ja viestittämään sitä eteenpäin, jotta saadaan niinku sillä tavalla näkyväksi se vastuullisuustyö jota siellä jo tehdään, mutta myös sitten ne niinku tavallaan mustat aukot siellä, että no oho tuohon me ei ole hoksattu edes kiinnittää huomiota! Että kyllä niinku sanoisin näin että ne jotka ovat tulleet sitä omaa yritystoimintaa sinne pajoihin niinku pohtimaan ja analysoimaan niin kyllä ovat saaneet siitä jotakin, että selvästi on niinku oikein silmistä näkynyt, että nyt välähti.

Maarit Liikala

Aivan mahtava kuulla. Aletaan sitten käymään näitä jokaista työkalua yksitellen läpi, niin ensimmäisenä niistä on tämä kestävän liiketoiminnan kasvukortit ja kortit esittelevät 19 kestävän kehityksen toimintatapaa, ja näitä yritykset voivat hyödyntää sitten omassa strategiassaan. Niin miten oli? Löysikö nämä yritykset näiden korttien toimintatavoista jotain jota heillä oli jo käytössä?

Anja Anttila

Pitää äkkiä muistella, että mitähän kaikkea sieltä löytyi, mutta muistan, että löytyi ainakin esimerkiksi niinku materiaalien käytöstä niinku tuli että no niin no, ollaanhan me itse asiassa jo tässä asiassa vastuullisia, että tuli sillä tavalla kyllä niitä löytöjä ja ylipäätään ne kortit sai sinällään juurikin sen konkreettisuuden vuoksi niinku semmoista kehua ja kiitosta. Ja koska niissä oli myös sitten esimerkkiyritys ja siinähän oli, eikö ollut kaikki eteläpohjalaisia yrityksiä, niin se oli semmoinen, joka huomioitiin, että ompa mahtavaa huomata. Ja siinä tuli muuten myös semmoinen tietynlainen niinku vastuullisuusyhteisöllisyystunne näille yrityksille, että hei myös meidän maakunnassa tässä on jo näin monta yritystä, jotka on niinku mukana tämmöisessä aktiivisesti niinku vastuullisessa toiminnassa. Elikkä siinä oli myös semmoinen hyöty mun mielestä.

Maarit Liikala

Aivan mahtavaa kuulla, koska juuri tähän pyrittiin niinkuin sanoittamaan tämä, että täällä tehdään jo paljon niitä tekoja kiertotalouden eteen. Entä sitten löytyykö sieltä semmoista mallia, jonka nää yritykset niinku koki, että he voisivat ottaa käyttöön suhteellisen helposti?

Anja Anttila

Kyllä varmasti löytyi ja esimerkiksi nuo niihin juurikin tavallaan käytettyihin raaka-aineisiin taikka sitten jos on tämmöinen palvelua tuottava yritys, esimerkiksi majoituspalvelua tuottava, niin siellä sitten mietittiin, että minkälaisia vaikkapa aineita käytetään siivouksessa tai muuta, että olisi mahdollisimman vähän ympäristökuormitusta tai muuta, että kyllä siellä löytyi semmoisia. Toki niitä oli jo osittain niinku käytössäkin, mutta sitten tuli niiden avulla ehkä semmoista oivallusta just siitä, että kuinka itse asiassa aika pienetkin asiat vaikkapa se, että kun pakataan tuotteita, niin siellä varmaan voidaan käyttää esimerkiksi fyllinkinä jotain kierrätettyä, joka tulee jostain muusta tai tulee sellaisissa paketeissa, joita he tilaavat itselleen raaka-aineita, niin siellä niin niitä voidaan käyttää uudestaan eikä suinkaan niinku vaan viedä kartonkikierrätykseen tai jonnekin. Elikkä käytännön juttuja.

Maarit Liikala

Mahtavaa joo, entä sitten kuinka villiksi meni meno kun tuota siellä on tosiaan tämmöinen villi kortti myös missä yritykset sai ajatella ilman mitään rajoitteita, että minkälaista kiertotalousliiketoimintamallia he voisivat ottaa käyttöön? Niin pääsikö mielikuvitus laukalle vai?

Anja Anttila

No aika varovaisesti siihen näissä mun järjestämispajoissa niinku suhtauduttiin, että ehkä siinä miten mä sanoisin, että vastuullisuusjuttu yrityksissä pk-yrityksissä koetaan kuitenkin tietyllä tavalla niinku haasteelliseksi ja vielä hiukan vieraaksi, vaikka niitä oivalluksia tulikin että hei, meillähän on sitä, että tätä ja tota jo toteutetaan, mutta se on sen verran jotenkin, että vielä aika jalat maassa ja pieni jännitys siinä, että kuinka me nyt saadaan se peruskuvio niinku toimimaan vastuullisesti. Elikkä ehkä ei lähtenyt vielä ihan laukalle, mutta ehkä pajojen kierros 2 niin voisi sitten olla jatkokehitys jatkokehityspajat niin jos se siellä lähtisi laukalle.

Maarit Liikala

No niin, niitä odotellessa. Miten sitten sanoitkin jo tuossa, että ne konkreettiset niin ne elävän elämän esimerkit oli niinku semmoiset jotka herätti yrityksiä. Niin koetko myös että ne auttoi jotenkin ymmärtämään sitä että missä että on kysymys tässä niin  asiassa.

Anja Anttila

Kyllä nimenomaan se, koska tuntuu aina lähtötilanteessa vähän siltä, että monet yrittäjät niin kun he eivät ehkä ole kauheasti niinku perehtynyt vielä tähän vastuullisuuteen. He kuulevat sitä kyllä, että siellä joka mediasta tulee vastuullisuusjuttua, mutta ymmärrettävästi jos on kova kiire tehdä sitä omaa ydinbisnestä, niin ei kerkeä hankkia paljon aina sitä tietoa ja sitä ehkä ajatellaan jotenkin semmoisena aika hienona ja korkealentoisena yläkäsitteenä ja  kalliina ja jotenkin vaikeasti saavutettavana, niin kyllä näissä pajoissa ja näiden työkalujen avulla on kuitenkin sitten tullut just niitä lamppujen syttymisiä siinä, että hei, tämä on ihan arkea mitä tässä haetaan. Ja tämähän on vaan ihan meidän päätöksiä, miten me tehdään tämä asia. Eli ei se olekaan jotain kaukaista ja kummallista.

Tiina Nieminen

Hienoa! No sitten seuraavaksi siirrytään ehkä hieman pikkuisen haastavampaan työkaluun, että meillä oli tämmöinen kestävyysSWOT-työkalu, jossa tavoitteena olisi, että yrityksestä pystyisi tunnistaa ympäristöhaasteita ja niihin liittyviä liiketoimintamahdollisuuksia, mutta myös sitten niitä riskejä, jotka voisi sitä omaa omaa liiketoimintaa kohdata. Työkalu voi olla semmoinen keskustelunavaaja tai ideoiden väline. Ja siellä oikeastaan niinku mietitään aika isojakin asioita, tämmöisiä globaalia, trendejä ja ympäristön muutoksia. Ja mietitään, että millä lailla nämä asiat mahdollisesti voi vaikuttaa sen oman yrityksen toimintaan ja voidaanko ehkä niihin vastata jollain tavalla? No mites työpajoissa? Onnistuiko yritykset tunnistamaan minkäänlaisia liiketoimintamahdollisuuksia, jotka jollain tavalla liittyy näihin ympäristöhaasteisiin.

Anja Anttila

No näissä pajoissa ei varmaan tullut silleen sellaista, että joku olisi jonkun aivan uudenlaisen liiketoimintamallin tai idean niinku saanut että mitä  tämä nyt niinku mahdollistaisi vaikka nämä haasteet tai näin. Niin ei sellaista, että kyllä se tässäkin meni, että oltiin niinku semmoisella tasolla, että ehkä sitten mietittiin että millä toimilla itse voi niinku vaikuttaa siihen ettei aiheuttaisi ainakaan niinku lisää semmoista ympäristökuormitusta.

Tiina Nieminen

Sekin tosi tärkeää pohdintaa.

Anja Anttila

Kyllä.

Tiina Nieminen

No entäs sitten, löytyikö riskejä, jotka voisi mahdollisesti niinku omaa liiketoimintaa kohdata? Mikä tulisi näistä ympäristöhaasteista?

Anja Anttila

Ei näissä pajoissa ei tullut niinku sellaisia havaintoja, että tuota jollain tuli semmoinen päinvastainen ajatus, että esimerkiksi vaikka ilmaston lämpenemisestä kun puhuttiin, niin siinä voi olla monenkin liiketoimintaan monenlaisia merkkejä tai merkityksiä. Mutta sitten kun oli tämmöinen majoituspalvelu juttu vähän lomapalvelu yritys, niin he sitten ajatteli, että se voi toisaalta olla heille hyvä juttu, kun ihmiset haluaakin tuolta Keski-Euroopasta ja etelä-Euroopasta tulla lomailemaan tänne Suomeen, jossa on kuitenkin hiukan viileämpää.

Tiina Nieminen

Se on totta, Juuri näin. Keskusteletteko te yhtään siitä, että tämmöiset globaalit isot ympäristötrendit voi kuitenkin konkretisoitua ja vaikuttaa täällä Etelä-Pohjanmaallakin yritysten liiketoimintaan?

Anja Anttila

Joo, kyllä siitä niinku avattiin keskustelua, mutta tuota ehkä se ei lähtenyt kuin osin myös semmoiseen aikarajoitteen vuoksikin niin hyvin syvälle ei varmasti tämmöisissä keskusteluissa niinku menty. Elikkä näkisin, että näille niinku tämmöisille pajoille olisi niinku tosiaan sitä jatkopajatarvetta oikeasti jatkopohdintatarvetta tai minkälaisia foorumeja keksittäisikään, missä saataisiin niin kun nimenomaan tämä mikroyrityksistä sinne pk-yrityksiin koolle ja päästäisiin keskustelemaan näistä aiheista sitten niinku laveammin ja vähän rentoutuneestikin. Niin se olisi tarpeen kyllä.

Tiina Nieminen

Mutta varmaan kuitenkin aina kun jostain sitä keskustelua aloittaa, niin se jää jäsentymään sinne yrittäjän päähän, vaikka se ei ihan sillä hetkellä ehkä avaudu täydellisesti, mutta kyllä se sinne niinku jää kytemään ja tota niin jossain vaiheessa se siitä voi jotakin vaikka syntyäkin.

Anja Anttila

Kyllä ja varmaan silleen että jos se jää sinne mielen päälle se aihe ja esimerkiksi jossain muualla mediassa sitten vaikka huomaa siitä artikkelia, niin ehkä sen ottaa eri tavalla sitten vastaan kun sitä on työstänyt.

 

Maarit Liikala

Kyllä! Ja seuraavaksi sitten mennään kolmanteen ja viimeiseen työkaluun. Elikkä se oli tämä kestävän liiketoiminnan taulu. Ja se sehän on niinku kehitetty auttamaan yrityksiä hahmottamaan se, että miten kestävyys voidaan ottaa huomioon eri liiketoiminnan osa-alueilla. Ja työkalu soveltuu sekä uusien ideoiden tuotteiden, palveluiden ja liiketoimintamallien kehittämiseen ja sitten myös olemassa olevien toiminnan tarkasteluun ja parantamiseen kestävyystavoitteiden näkökulmasta. Niin miten tämä kestävän liiketoiminnan taulu? Niin oliko se niin niin semmoinen, että nämä yritykset onnistui ideoimaan uusia kestäviä tuotteita tai uusia palveluita?

Anja Anttila

Se oli, se oli erittäin hyvä työkalu näissä pajoissa, että miten mä sanoisin, että tähän niinku oikein jotenkin antauduttiin sen taulukon täyttämiseen, että se jollain tavalla kyllä niinku vangitsi. Siinä oli ne eri kentät ja kohdat kestävästä arvolupauksesta lähtien, niin tuota siihen paneuduttiin jotenkin muuten erityisen huolella. Ja sehän ei ole mikään helppo asia niinku, etttä siinä on niitä eri kohtia ja mietitään niitä myöskin niitä liiketoiminnan negatiivisia ja positiivisia vaikutuksia ja kestävyyden näkökulmasta. Ja tällä tavalla, että ei ole helppo, mutta siihen antauduttiin. Nousiko sitten ihan uusia tuotteita tai palveluita, niin ei ehkä vaan pajoissa se meni niinku sillä tasolla, että enemmän varmaan sitä olemassa olevaa.  Mietittiin sen muokkaamista.

Maarit Liikala

No sekin on todella tärkeää.

Anja Anttila

Joo, mutta semmoinen avaava työkalu, että se varmasti niinku käynnisti ja tässäkin tulee taas mieleen se paja 2 piste nolla mieleen. Elikkä pitäisi olla niinku se jatkotyöstö sitten vielä, että tuota ensimmäinen työstö on aina vähän semmoista herättelyä tai huomasin koska tämä on kuitenkin vaikka tästä on vuosia puhuttu, niin tämä on vielä kuitenkin sillä tavalla uusi asia monille. Mutta, että tärkeätä on ollut just se minkä olen ehkä nyt jo kolmekin kertaa sanonut, mutta se, että oivalletaan  se, että se vastuullisuus on niissä käytännön teoissa, niissä arkipäivän valinnoissa ja se, että se on niinku sinne strategiaan leivottu , mitä tämä tota taulukko niin kun auttaa tavallaan miettimään sitä, että sen saa sinne strategiaan.

Maarit Liikala

Mutta tosi hienoa kuulla, että tämä on niinku aukaisee. Ja tosiaan jatkoa toivottavasti seuraa, että niin niin yritykset ottaa tämän nyt niinku asiakseen viedä niitä käytännön asioita vielä eteenpäin.

 

Anja Anttila

Kyllä.

 

Tiina Nieminen

Miten sinä Anja näkisit, että nämä työkalut toimi fasilitaattorin puolesta? Oliko ne helppo ottaa siellä työpajassa käyttöön ja voisiko nämä mahdollisesti olla esimerkiksi aluekehittäjille semmoinen sparraustyökalu kun yritysten kanssa kokoontuvat?

Anja Anttila

No mun mielestä ne oli oli niinku hyvin otettavissa käyttöön, että siinähän oli, te olitte laatineet tavallaan niinku ohjeistukset kunkin käyttöön, että se heti niinku avasi vielä sitä vaikka tavallaan niinku ne vaikka SWOT tai tämmöinen business canvas oli niinku entuudestaan jonkin verran tuttuja. Ja hyvinkin tuttuja työkaluja osa, mutta sitten taas se uusi näkökulma, mikä tässä oli niin mun mielestä te olitte hyvin niinku avannut ja johdatellut niinku siinä että on näkisin että on helposti ja ihan varmasti aluekehittäjille olisi hyvä työkalu. Että mä itse oon niinku tosi innostunut näistä työkaluista, että nää oli tosi tosi hyvät itse asiassa ja ja se miten niinku se avasi oikeasti yrittäjien ajattelua niin kyllä mä niinku kannustaisin että näitä mahdollisimman monessa paikassa otettaisiin ja mahdollisimman monelle tuotaisi niinku saatavilla nämä työkalut.

Maarit Liikala

Ja sittenhän nää työkalut on semmoisia, että niitä voi yritykset itse testata ja tehdä niin kuin strategiaa esimerkiksi miettiä näiden kannalta niin  tosiaan se on ihan hyvä, että ne on monikäyttöiset.

Anja Anttila

Joo, ja kyllä. Just esimerkiksi tämä business canvas taulukko niin tuota. Erityisesti yksi yrittäjä siinä sanoikin, että joo tää kyllä liimataan heidän kotitoimiston seinälle ja että käy sitten puolison kanssa, joka on toinen yrittäjä siinä, niin he yhdessä käyvät sitä läpi ja miettivät niinku myös sitten jatkokehitysjuttuja sen perusteella, että kyllä niitä oivalluksia sieltä sitten syntyi.

Tiina Nieminen

Tosi mahtava kuulla. Jos nyt löytyisi semmoinen tai jos kuulijakunnassa nyt löytyy semmoinen yksinyrittäjä, vaikka joka haluaisi tota yritystoimintaansa vastuullisempaan suuntaan kehittää, niin olisiko joku näistä työkaluista, jonka ehdottomasti ohjaisit heidän tai minkä pariin ehdottomasti ohjaisit hänet?

Anja Anttila

Joo hyvä kysymys. Kyllä mä ehkä lähtisin siitä tuota business canvasesta siitä vastuullisuustaulukosta, että  se oli jotenkin se on niinku aika järeä työkalu ja semmoinen niinku se on tosi systemaattinen työkalu että siitä, mutta se voi olla että siihen olisi aluksi hyvä saada ohjausta, ellei yrittäjällä satu olemaan, että itselle on jo tavallaan sen tyyppinen työskentely tuttua. Mutta siitä olisi hyvä lähteä liikkeelle ja sitten niin kun ne kortit oli tosi hyvät, jossa oli niitä kiertotalouden ajatuksia nostettiin esille niin se koska että se toi niin konkreettisesti niitä esille ja sitten vielä tietyllä tavalla se sosiaalinen yhteys mikä siitä syntyi, syntyi niinku muihin maakunnan toimijoihin, niin sekin oli ihan plussaa.

Tiina Nieminen

Meinasinkin vielä lopuksi kysyä, että luuletko, että yritykset saa enemmän näistä työkaluista irti, kun ne käsitellään työpajassa ja siellä saatte niinku vapaasti keskustella? Kuin jos esimerkiksi yksin tätä työstäisi?

Anja Anttila

No uskon, että tietyllä tavalla yhdessä saa enemmän, koska kun siinä on erilaiset aivot ja erilaiset bisnesideat niinku niin sanotusti saman pöydän äärellä tuomassa erilaisia näkökulmia asioihin, niin silloin joku ajattelee jotakin, jota itse ei hoksannutkaan. Mutta kun joku sanoi sen ääneen niin ahaa, itse asiassa tuo voisi olla meidän ideaksi niinku tosi hyvä että eipä tullut koskaan mieleenkään! Elikkä kyllä mä uskon siihen sellaiseen niinku vuorovaikutteisuuteen ja siihen että että sieltä tulee eri näkökulmista ja nimenomaan yli niinku tavallaan alarajojen elikkä eri alojen ihmiset on ideoimassa, niin mä uskon että se tuo.

Tiina Nieminen

Semmoinen joukkoäly siinä taustalla.

Anja Anttila

Niin joukkoäly, että itse itse tässä on vähän pohtinut, että pitäisikö vielä koittaa webinaarisarjana toteuttaa tätä, että mitä se toisi sitten tullessaan?

Tiina Nieminen

Hienoa kuulla! Mä luulen, että tässä oli meidän tärkeimmät kysymykset. Kiitos oikein paljon yhteistyöstä Anjalle ja Suomen Yrittäjäopistolle ja kiitos tästä haastattelusta. Ja oikein hyvää syksyn jatkoa.

Anja Anttila

Kiitos paljon. Ilo ollut olla mukana.

[Jingle]