SeAMK Podcast – Yritysverkostojen digitalisoituminen ja toimittajasuhteet – DigiNet-hanke
Tuire Hautala-Kankaanpää: Tervetuloa kuuntelemaan DigiNetin podcastia digitalisoitumiseen merkityksestä valmistavan teollisuuden pk-yrityksissä. DigiNet-hanketta toteuttavat Vaasan yliopisto ja Seinäjoen ammattikorkeakoulu. Olen Tuire Hautala-Kankaanpää ja toimin DigiNet-hankkeessa, tutkijatohtorina. Kanssani studiossa on Vaasan yliopiston nuorempi apulaisprofessori ja projektipäällikkö Anni Rajala. Lämpimästi tervetuloa!
Anni Rajala: Kiitos!
Tuire Hautala-Kankaanpää:
Tänään meillä on aiheena yritysverkostot ja lähemmin yritysten digitalisoitumiseen. Siitä voisinkin ihan ensimmäisenä kysyä Anni sinulta, että minkälaisia huomioita olet tehnyt kuluvan hankekauden aikana yritysverkostojen digitalisoitumisesta?
Anni Rajala: Hankkeessahan on monesta eri näkökulmasta lähestytty tätä aihetta ja erityyppisillä toimenpiteillä. Meillä on viimeisimpänä selvitetty tähän toimittajasuhteisiin liittyvää digitalisaatiota ja sen vaikutusta.
Tuire Hautala-Kankaanpää: Se on tärkeä aihe ja toisaalta myös vähemmän käsitelty aihe, koska ehkä enemmän asiakasnäkökulmaa on nostettu aikaisemmin esille.
Anni Rajala: Joo ja varsinkin koska erityisesti tutkimuksessa on havaittu, että nykyään enemmän ja enemmän toimittajasuhteiden merkitys kasvaa yritysten kilpailukyvyn ja tehokkaan toiminnan kannalta. Eli toimittaja suhteisiin ja toimittajien tyytyväisyyteen ja kokemukseen on erittäin tärkeätä kiinnittää asiakasyrityksessä huomio, koska varsinkin maailmantalouden globaalit, mullistukset ja kriisit vaikuttavat siihen, että voi tulla esimerkiksi toimituskatkoja ja silloinhan on erityisen tärkeää, että on hyvät toimittajasuhteet, että toimittajaverkosto jatkaa toimintaansa mahdollisimman tehokkaasti eteenpäin, että ne asiakasyritykset saa sitten niitä tuotteita ja palveluita mitä ovat tarjoamassa.
Tuire Hautala-Kankaanpää: Aivan. Hyvin toimivat suhteet luovat myös tietynlaista turvaa tilanteissa, joissa kaikki ei ehkä menekään niin kuin pitäisi. Digitalisoitumisessa näkyy yritysten välillä eri tavoin. Mitä asioita ja huomioita nostaisit esiin?
Anni Rajala: Vähän sivusimmekin tätä toimittajakokemusta ja mikä vaikuttaa siihen, että miten toimittajasuhde sitten toimii. Digitalisaation kannalta tarkastellen teknologiaa käytetään suhteessa monella tapaa ja monesti käytettävä teknologia, alusta tai portaali on asiakasyrityksen oma tai asiakasyrityksen valitsema portaali tai alusta. Hankkeessa tehdyssä kartoituksessa nousi esiin, että yrityksissä on käytössä usein monta portaalia ja alustaa mihin tulee kirjautua ja kirjata erilaisia tietoja. Digitalisaatio ei aina välttämättä tehosta toimintaa eli voi olla myös, että se tuo lisää työtä ja sitä manuaalista työtä nimenomaan näille toimittajayrityksille.
Tuire Hautala-Kankaanpää: Tuo onkin tärkeä tarkennus, koska varmastikin nämä portaalit on ehkä tehty enemmän asiakasyrityksen näkökulmasta, mikä taas sitten palvelee asiakasyritysten toimintaa paremmin. Mutta ehkä se digitalisoituminen sitten tietyllä tavalla katkeaa siihen toimittajayrityksen rajapintaan, minkä vuoksi järjestelmät ei välttämättä keskustelekaan keskenään saumattomasti, ja tästä syntyy käsin tehtävää työtä.
Millä tavalla tiedonjakoa tapahtuisi parhaimmillaan yritysten välillä?
Anni Rajala: Unelmatilanteessa varmasti se olisi aika lailla automatisoitua tietyllä tavalla, että tiedot siirtyvät asiakkaan ja toimittajan järjestelmistä siten, että se manuaalinen, rutiininomainen työ ehkä jää pois. Mutta sitten näissä meidänkin kartoituksissamme nousi hyvin paljon esiin, että esimerkiksi monesti käytetään tämmöisiä erilaisia kuvia, jotka liittyvät osiin, laitteisiin tai kokonaisuuteen, joka pitäisi toimittaa asiakasyrityksille. Monesti ei voida olla ihan varmoja näiden järjestelmienkään myötä, että ovatko ne kuvat nyt ajan tasalla ja mitä muutoksia siellä on tullut. Eli semmoiset järjestelmät, jotka saman tien pystyisivät vertailla muutosta aiempaan kuvaan siten, että näkyisi uusin eli oikea versio ja että nämä on ne tehdyt muutokset niin se olisi varmaan ideaalitilanne esimerkiksi näihin kuviin jakamiseen liittyen. Ja lisäksi, että digin käytön myötä syntyvä läpinäkyvyys pääsisi arvoonsa. Sitten on ehkä erillinen alusta tai portaali, mistä haetaan vielä erikseen kuvia. Elikkä on monta vaihetta, mitä pitäisin toimittajayrityksen tehdä, jotta saadaan toimitettua kuvat ja sitten välttämättä se, että sä löydät sieltä että mikä siinä kuvassa on muuttunut aiempiin versioihin verrattuna, niin se voi vaatia myös aikamoista selvitystyötä toimittajayrityksiltä.
Tuire Hautala-Kankaanpää: Kyllä, eli tällä tällä hetkellä saattaa olla vielä aika aika monen mutkan takana tiedonsaantikin lopulta. Voisikohan näin näin todeta?
Anni Rajala: Kyllä, mutta on myös sitä, että digiteknologia on auttanut siinä, että on saatu automatisoitua, että jos toimittaja asiakasyritykselle molemmissa on niin kun pitkälle viety vaikka erilaisten järjestelmien väliset rajapinnat ja integraatiot, niin voi olla että se tieto liikkuu jo saumattomasti ja on saatu vähennettyä ja automatisoitua joitakin prosesseja, että siinä on molempia puolia havaittavissa. Mutta tässä on varmasti asia mitä tullaan lähivuosina näkemään kehitysloikkia.
Nytkin paljon mediahuomiota saanut tekoäly tulee vaikuttamaan näihin erityyppisiin systeemeihin ja niiden hyödyntämiseen ja tätä kautta myös ehkä hankintakustannukset alenevat. Kun teknologiat yleistyvät ja tulee erilaisia kolmannen osapuolen tarjoamia systeemejä, ei tarvitse aina itse rakentaa kaikennäköisiä kalliita systeemejä yritykseen, vaan voidaan ottaa näitä erityyppisiä kolmannen osapuolen tarjoamia systeemejä käyttöön. Sen myötä varmasti voidaan saada paljonkin tehokkuutta pienemmillä investoinneilla, mitä aiemmin ollut mahdollista. Mutta toki siinä sitten tullaan taas siihen, että pitää ottaa huomioon kaikki tietosuoja ja tämmöiset ja tulee miettiä tietoturvaan liittyvät asiat.
Tuire Hautala-Kankaanpää: Kyllä, niiden tärkeys ei varmaan tule vähenemään, varsinkaan tekoälyn myötä. No mitä sitten ajattelet, että mitä yhteistyölle on tapahtunut digitalisoitumisen myötä? Millä tavalla se yhteistyö yritysten välillä käytännössä näkyy digitaalisessa maailmassa?
Anni Rajala: No tässä erityisesti varmasti teams-palaverit ovat tuoneet tietynlaista tehokkuutta yritystenväliseen palaverikäytäntöön, että aina ei tarvitse ajaa asiakasyritykseen fyysisesti paikan päälle, vaan voidaan ottaa tiivis palaveri. Toki myyntityötä varmasti edelleen kannattaa tehdä niin sanotusti henkilökohtaisesti kontaktoimalla, koska näissä meidän kartoituksissamme ainakin nousi esiin, että se paljon todennäköisemmin johtaa kauppoihin ja se että tavataan, toimii paremmin kuin tämmöiset digitapaamiset siihen liittyen. Mutta esimerkiksi muuta yhteistyötä ja semmoisia asioita mitä sitten tullaan ratkomaan, vaikka toimituksiin liittyen tai johonkin.
Varmasti teams osaltaan on kehittänyt tehokkaammaksi sitä toimintaa, mutta meidän kartoituksessa tuli myös se puoli, että on aika helppo ottaa näitä teams-palavereita, että se voi olla myös tietynlainen aikavaras joillekin yrityksille, kun ehkä helpostikin otetaan ja kutsutaan monta ihmistä palaveriin. Siinä pitää vähän miettiä, että milloin semmoinen teams-palaveri oikeasti on paikalla ja ketä siihen pitää osallistaa.
Portaalit ja erilaiset systeemit ovat myös vähentäneet sitä keskustelua, mitä käydään yritysten välillä. Eli ne aidot keskustelut, missä ehkä niitä ideoita innovointia voi tapahtua, niin ne ovat ehkä vähän vähentynyt, kun syötetään järjestelmiin tietoa ja sitä kautta se tieto liikkuu. Siinä kannattaa varmasti myös miettiä, että miten saadaan yhteistyöhyötyä nimenomaan tähän ideointiin, yhteiskehittämiseen ja tekemiseen myös jatkossa pidettyä niin sanotusti tiet auki.
Tuire Hautala-Kankaanpää: Kyllä eli voitaisi ajatella, että kaikkea ei ole järkevää hoitaa etänä tai digitaalisesti. Kuitenkin lopulta ihmiset toimivat ihmisten kanssa. Henkilökohtaisen suhteen rakentamista tarvitaan tai henkilökohtaisempaa otetta.
Anni Rajala: Kyllä ehdottomasti.
Tuire Hautala-Kankaanpää: Nyt ollaan keskusteltu digitalisoitumisesta ja sen haasteista, mutta millaisia kokemuksia sulla olisi tästä asiasta eli digitalisoitumisen hyödyistä?
Anni Rajala: No hyötyjä ihan varmasti on ne tulevaisuudessa vielä enemmän, missä määrin varmasti löytyy erilaista hyötyä, että nimenomaan että saadaan sitä semmoista manuaalista vai työvaihetta jätettyä tekemättä. Ja saadaan se aika käytettyä johonkin muuhun, mikä voi kehittää jotakin uutta ja vielä enemmän arvoa tuottavaan toimintaan niin sanotusti kuin se että näpytellään asioita järjestelmästä toiseen. Eli tietynlaiset integraatiot järjestelmien välillä varmasti tulee yleistymään, jotta tieto siirtyy automaattisesti. Se on ihan ehdoton hyöty ja tietyllä tavalla myös se, että pystytään jäljittämään näitä prosesseja ehkä paremmin sitten ja niitä että mitä siellä.
Toki haasteena on sitten manuaalisen työn lisääntyminen tämmöisessä ehkä tietyn tyyppisessä siirtymäajasta ennen kuin teknologiat ja integraatiot yleistyy ja niitä tulee enemmän käyttöön myös näihin pk-yrityksiin. Joissain ollaan tosi edistyksellisiä tässä näkökulmassa, mutta monessa yrityksessä näitä ei vielä ole kauheasti järjestelmien välillä näitä integraatioita, mikä nimenomaan aiheuttaa sitä, että se manuaalinen työ on lisääntynyt. Sitten näitä portaaleja on hyvin paljon erilaisia käytössä, niin se on myös sitä ehkä haittapuolia ja nimenomaan toi mistä vähän aikaisemmin keskusteltiinkin, että ne aidot keskustelut on vähentynyt näiden yritysten välillä.
Ei siitä siinä sitten voi jäädä paljon semmoista innovaatiota ja tämmöistä yhteiskehittämiseen liittyvää hyötyä saavuttamatta. Jos jos ei pidetä huolta, että näitä keskusteluja jossain määrin yhä käytäisiin.
Tuire Hautala-Kankaanpää: Kyllä hyvä. Tässä oli oikeastaan se aika lailla. Varmaan monenlaisia huomioita ja pääpiirteitä siitä mitä ollaan on havaittu tämän hankkeen puitteissa. Jatkamme aiheen parissa tuonnempana. Kiitos kun kuuntelit Vaasan yliopiston ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun toteuttamaa Digitalisoituvat yritysverkostot DigiNet hankkeen podcastin, jota rahoittaa Etelä-Pohjanmaan liitto Euroopan aluekehitysrahaston tuella. Ja kiitos Anni osallistumisesta!
Anni Rajala: Kiitos!
Tuire Hautala-Kankaanpää: Ja kuulemiin!