Tositteesta tilinpäätökseen – opiskelijan näkökulmasta
Me Seinäjoen ammattikorkeakoulussa olemme pärjänneet koronavuoden mielestäni erittäin hyvin. Opiskelijana on arvostanut paljon opettajien ymmärrystä ja venymistä suuntaan, jos toiseenkin tässä haastavassa maailman tilanteessa. Aktiivisemman korona-ajan jälkeen palasimme SeAMKissa keväällä 2021 hybridiopetusmalliin, joka mahdollisti silloin tällöin koululle menemisen, joka toi minun opiskelija-arkeeni kaivattuja valon pilkahduksia. Ajatella, että kouluunkin on ollut ajoittain ikävä.
Käsittelen tässä tekstissäni koulumme yhtä hybridimallilla toteutettua Tositteesta tilinpäätökseen -opintojaksoa, joka toimi korona-ajan rajoituksista huolimatta mallikkaasti ja turvallisesti.
Liiketalouden opiskelijana ja taloushallintoon suuntautuneena osallistuin valinnaisten ammattiopintojen 2. moduulissa järjestettävään kolmen opintopisteen Tositteesta tilinpäätökseen -opintojaksolle. Opettajina tässä opintojaksossa toimi Juhani Palomäki ja Tuulia Potka-Soininen. Odotin tätä kurssia kovasti, koska ennakkotietona kurssista oli se, että teemme ryhmätöinä oikeiden asunto-osakeyhtiöiden ja yhdistysten tilinpäätöksiä ja mitä mukavinta, tilinpäätöstä pääsee työstämään koululle yhdessä ryhmän kanssa, mutta tietenkin rajoitukset ja muut turvallisuusohjeistukset huomioiden. Työstimme tilinpäätöksiä kahden-kolmen hengen ryhmissä omissa, ennakkoon määrittelemissä pienryhmätiloissa, jossa tilinpäätöstä siis laativat vain oman ryhmän jäsenet.
Yhteydenpito muihin ryhmiin sekä opettajiin tapahtui tuntien aikana Teamsin välityksellä. Teamsissa jokaisen tunnin alussa opettajat kävivät läpi kyseisen päivän ohjelman, ja oppilaiden oli mahdollista kysyä ongelmakohdista näissä alkupalavereissa. Joskus ongelma oli sellainen, että sitä ei voinut Teamsin välityksellä selvittää, jolloin opettaja kävi ryhmämme luona turvallisuusetäisyydet huomioiden ja kaikki maskia käyttäen. Tapa toimia ja tehdä töitä oli mielestäni hyvin turvalliset, koska kontaktien määrä koululla jäi neljään, jopa vain kolmeen. Ihanaa oli kuitenkin se, että näki edes joitakin luokkatovereita, opettajia ja ylipäätään muutakin elämää kuin kotona työhuoneeni neljä seinää ja tapetissa komeilevat keltaiset taxit, jotka ovat liikkumattomana päivästä toiseen.
Tositteesta tilinpäätökseen -kurssilla jakaannuimme ryhmiin ja aloimme työstämään selvitystyötä as. osakeyhtiöistä ja yhdistyksistä. Tämän tehtävän vuoksi tuli mukavasti tutkittua näihin liittyvää lainsäädäntöä tilinpäätöstä varten. Tämän selvitystehtävän jälkeen saimme tehtäväksemme kahden yhdistyksen tilinpäätöksen työstämisen alusta loppuun, tositteiden järjestyksestä ja oikeellisuudesta yhdistyksen tilinpäätökseen, tuloslaskelmaan ja taseeseen saakka. Alkuun kävi mielessä ajatus, että miten me voimme osata, mutta apua ja opastustahan saimme paljon opettajilta ja joiltakin tilinpäätöstä enemmän tehneiltä opiskelijoilta. Hätä ei siis ollut tämän näköinen. Se, että saimme oikean kansion eteemme, jossa oli oikean yhdistyksen vuoden mittainen toiminta erilaisin tosittein, josta täytyi koota oikeellinen tilinpäätös kirjanpitolain mukaisesti, henkilökohtaisesti motivoi tehdä ja ottaa asioista paljon selvää. Saimme yhdistykseltä paljon vastuuta, ja tämän takia myös monien opiskelijoiden motivaatio oli varmasti korkealla.
Tositteiden tarkistuksen jälkeen aloimme kirjaamaan tositteita järjestyksessä oikeille tileilleen Netvisoriin, mikä oli muuten mukavaa hommaa! Numeroita ja pähkäilyä tiimihengessä, mikäs sen parempaa. Netvisoria tuli käytettyä tällä kurssilla paljon, jonka vuoksi voisin todeta osaavani perusasiat sen käytöstä, joka taitaakin olla nykyään aika suuri valttikortti CV:ssä. Netvisorilla pystyi myös kätevästi luomaan lopuksi yhdistyksen tuloslaskelman ja taseen. Kurssi oli tilinpäätöksen tekemisen lisäksi myös tiivistä kontaktin pitoa asiakkaaseen, jonka vuoksi tämä kurssi opetti myös hyvän asiakaspalvelun tärkeyden, tilinpäätöstäkin tehdessä. Tämä kurssi oli konkreettista tekemistä, josta tuli esiin aitoa työn meininkiä ja yhteen hiileen puhaltamista. Mukavaa vaihtelua kirjoittamiseen ja pänttäämiseen, joka on tuonut valonpilkahduksia korona- ja opiskelukevääseen lämmittävän kevätauringon lisäksi.
Elina Malm, Lita19-opiskelija, SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Artikkeli on kirjoitettu 27.4.2021 ja kuvaa kevään 2021 tilannetta.