SeAMK Tekniikan opettajavaihto Nürnbergissa | Julkaisut @SeAMK

SeAMK Tekniikan opettajavaihto Nürnbergissa

kategoria: 2019, Muut artikkelit

Ryhmäämme kuuluivat Jarno Arkko ja Roni Kuru, jotka osallistuivat toukokuussa henkilökuntavaihtoon Technische Hochschule Nürnberg Georg Simon Ohmissa. Itse osallistuin vaihtoon torstai-illan ja perjantain osalta. Kirjoitan tässä lisäksi joitakin ajatuksia matkaan sisältyvästä opettajavaihto-osuudestani.

Saavuin perille Nürnbergiin illalla 13.5.2019. Aamupäivällä 14.5. minulla oli puolentoista tunnin oppitunnit kahdelle eri ryhmälle aiheesta ”puurakenteiden suunnittelu eurokoodi 5:n mukaan”. Sisältö oli yhteenveto vaihto-opiskelijoille syksyisin Seinäjoella pitämästäni opintojaksosta ”Timber Structures”. Loppupäivä oli vapaa opetuksesta, ja illalla söimme päivällisen yhteyshenkilöni Friedo Moslerin ja hänen vaimonsa kanssa. Samassa yhteydessä keskusteltiin monista koulutukseen liittyvistä aiheista. Seuraavan päivän aamupäivällä oli jälleen kaksi puolentoista tunnin oppituntia. Niiden jälkeen liityin yhteiseen ohjelmaan Jarno Arkon ja Roni Kurun kanssa.

Työkoneiden pienoismalleja oppilaitoksen aulassa.

Omasta puolestani voin suositella opettajavaihtoa sitä harkitseville. Oma kielitaito kehittyy tai ainakin pysyy ennallaan. Ajatusmaailma avartuu, kun keskustelee paikallisten kollegoiden kanssa. Miten siellä opetetaan, millaisia opetussisällöt ovat, millaisia opetusmenetelmiä käytetään jne. Lisäksi samalla voi markkinoida SeAMKia, ja kertoa mitä me täällä teemme. Näin saadaan aina joitakin opiskelijoita tulemaan vaihto-opiskelijoiksi Seinäjoelle.

Rakenteiden pienoismalleja oppilaitoksen aulassa.

Keskusteluissa kävi ilmi, että kaksoistutkintomahdollisuutta ei Nürnbergin yliopiston kanssa ole vielä näköpiirissä rakennus- kuin konetekniikankaan osalta. Opetus Nürnbergissä tapahtuu saksan kielellä, joten myös perinteinen oppilasvaihto, jossa suoritetaan opintojaksoja, on haastavaa meiltä sinne päin. Sen sijaan opinnäytetyöt, projekteihin osallistuminen tai työharjoittelu olisi periaatteessa mahdollista.

Petri Koistinen
Lehtori
SeAMK Tekniikka