BIP-viikko Zwollessa, Windesheimissä | Julkaisut @SeAMK

BIP-viikko Zwollessa, Windesheimissä

kategoria: 2023, Muut artikkelit
#

Kukkia Hogeschool Windesheimin salissaWindesheimin ammattikorkeakoulussa järjestettiin viikon mittainen Blended Intensive Program -kurssi, jolle osallistui viisi SeAMKin liiketalouden toisen vuoden opiskelijaa.

Vietimme viikon Windesheimin AMK:ssa, Zwollessa, Alankomaissa BIP-kurssin lähijaksolla. Meitä oli reissussa viisi liiketalouden toisen vuoden opiskelijaa. Muut jakson opiskelijoista olivat Belgiasta Thomas Moresta ja Sloveniasta GEA -collegesta, saman alan korkeakouluista.

Reissuun saimme Erasmus-apurahaa, joka riitti kattamaan lentoliput, hotellin, muita matkakuluja sekä vähän ruokakuluja. BIP-jaksosta saa myös 3 opintopistettä! Jaksoon kuuluu tämän lähijakson lisäksi virtuaaliviikko.

BIP-viikon aihe

Tehtävänämme oli kehittää paikallisen kirjaston Europe Direct Desk -palvelua ja lisätä tietoisuutta siitä nuorten kirjastoa käyttävien keskuudessa. Tehtävänanto oli mielenkiintoinen ja siihen liittyi monipuolista työntekoa; Teimme mm. katuhaastatteluita, tiimityöskentelyä ja tutuistamme kahden eri kirjaston palveluihin saadaksemme vertailupohjaa ideointia varten.

Europe DirectKirjastoa

Viikon aikana meillä oli luentoja pitchauksesta, kulttuurieroista ja Europe Direct Deskistä. Paljon konkreettista tekemistä, joten emme juurikaan istuneet luokkatiloissa viikon aikana. Viikon työnteko huipentui pitchaus-kilpailuun, jossa kukin ryhmä esitteli tuomaristolle oman ratkaisunsa tehtävänantoon.

Rakennus BIP-jaksolla

Kokemus

Meidät otettiin hyvin vastaan Windesheimissa. Alun jännitys haihtui nopeasti, kun pääsimme tutustumaan muihin vaihto-opiskelijoihin ja lopulta omaan tiimiin.

 

Viikosta oli tehty ohjelman puolesta mielenkiintoinen eikä jouduttu istumaan koko viikkoa koulun penkillä vaan päästiin vierailemaan paikallisissa kohteissa sekä myös muilla paikkakunnilla. Ohjelmaan kuului päiväreissu Groningenin kaupunkiin tutustumaan Alankomaiden suurimpaan kirjastoon. Päiväreissulle oli myös varattu runsaasti aikaa tutustua Groningenin kaupunkiin.

Myös koulun ohelle meille oli jätetty vapaa-aikaa, jolloin kerkesimme tutustua Zwollen monipuoliseen opiskelijakaupunkiin ja viettää aikaa yhdessä. Koska viikon ajan tutustuimme paikalliseen opiskelijaelämään, pääsimme myös osallistumaan Zwollen opiskelijabileisiin muiden vaihto-opiskelijoiden kanssa. Tämän myötä tutuksi tuli paikallisten opiskelijoiden suosiossa oleva ravintola/baari nimeltä Flying Horse.

Vaikka jakso on lyhyt, vain viikon mittainen, kerkesimme tutustumaan toisiimme hyvin ja saimme jaksolta uusia kansainvälisiä kavereita. Osa varasikin jo matkan Suomeen tullakseen tutustumaan vastavuoroisesti meidän kulttuuriimme.

Ryhmäkuva opiskelijoista Windesheimissä joulukuu 2023

Tämä on hyvä tilaisuus parantaa omaa kielitaitoa ja rohkeutta puhua, vaikka kaikkea ei heti osaisikaan, sekä kehittää omaa kansainvälisyyttään ja oppia eri kulttuureista. Jos mietit vaihtoon lähtöä tai sinulla ei ole mahdollisuutta lähteä pitkälle vaihtojaksolle, BIP-jaksot ovat hyvä ja helppo tilaisuus lähteä lyhyelle vaihdolle! Samanlaista kokemusta lyhyestä viikon lomareissusta ei varmastikaan saisi kohdemaasta. BIP-jaksolla on koulun puolesta laadittu ohjelma ja muut opiskelijat mahdollistavat aidon ja kulttuuririkkaan kokemuksen.

Opetuskulttuuri

Tutkimme viikon aikana Hollannin korkeakoulussa vallitsevaa kommunikaatio- ja opetuskulttuuria ja vertasimme sitä Suomen korkeakoulussa tapahtuvaan kommunikaatioon. Hollannin kulttuuri oli meille vieras, eikä ennakkotietojakaan suuremmin ollut.

Huomasimme, ettei maiden välillä kuitenkaan ollut suuria kulttuurieroja opiskelijoiden ja opettajien välisessä kommunikaatiossa. Windesheimin korkeakoulussa opetus oli erittäin osallistavaa, ja opettajat keskustelivat oppilaiden kanssa jopa hieman enemmän ja monipuolisemmin, kuin mihin me SeAMK:ssa olemme tottuneet. Opettajat olivat yhtä tuttavallisia, ja heitä kutsuttiin etunimellä. Tämä oli meille suomalaisille vaihto-opiskelijoille entuudestaan tuttua, mutta osa muiden maiden vaihto-oppilaista hämmästeli kyseistä käytäntöä. Suomalaisena Hollannin opetus- ja kommunikaatiokulttuuriin oli helppo sopeutua, eikä BIP:n aikana tarvinnut juurikaan ponnistella kulttuurierojen takia.

Kirjoittajat:
Sanja Perälä, Aava Vuorenmaa, Nea Aarnio, Hanna-Mari Jouppi, & Noora Hakola

Kuvat ottanut Nea Aarnio