Belgian elintarvikeyritysten tukitoimenpiteistä mallia Etelä-Pohjanmaalle

Vierailin Etelä-Pohjanmaan liiton koordinoiman elintarvikealan pk-yritysten FRIDGE-kehittämishankkeen matkassa Belgian Gentissä helmikuussa. Silloin ei vielä Covid 19-koronavirus ollut maailmanlaajuinen pandemia.

Gentin historiallinen kaupunki on Belgian Itä-Flanderin maakunnan keskus. Belgian ruokasektorilla ja erityisesti Gentin pk-elintarvikeyrityksillä meni hyvin ainakin vielä helmikuussa. Maakunnassa oli tuolloin lähes 900 elintarvikeyritystä, yli 20 % koko maan elintarvikeyrityksistä. Niistä lähes 90 % on noin 20 henkeä työllistäviä pk-yrityksiä, mukaan mahtuu myös muutama todella suuren luokan vientiyritys. Opintomatkalla keväiseen Gentiin päästiin tutustumaan maakunnan elintarvikealan pk-yrityksiin sekä niitä tukeviin poliittisiin toimenpiteisiin.

Kuva 1. FRIDGE Interreg Europe-hankkeen opintomatkalaiset (Lähde: Interreg FRIDGE Faceook)

Elintarvikeyritysten näkyvyys vaatii yhteismarkkinointia myös Belgiassa

Vierailu mm. Belgian suurimpiin lukeutuvassa ja yli sataan maahan vievässä Huyghe-paninmossa oli kokemus ja yritys aivan omaa luokkaansa, mutta Gentissä on eniten pieniä elintarvikeyrityksiä. Niiden kehittämistoimenpiteistä Etelä-Pohjanmaan kannattaa todella ottaa mallia.

Maakunnassamme on vuosien ajan tehty yhteisin ponnisteluin töitä Ruokaprovinssin vahvistamiseksi. Loppuvuodesta 2019 Ruokaprovinssi loi nahkansa uudistamalla brändi-ilmettä ja ottamalla käyttöön elintarvikeyritysten auditoinnin Ruokaprovinssimerkin saamiseksi ja yhteismarkkinointitoimenpiteisiin osallistumiseksi. Brändiä johtaa Etelä-Pohjanmaan Maa-ja Kotitalousnaiset yhteistyössä muiden ruoka-alan kehittämisorganisaatioiden kanssa, joihin myös SeAMK lukeutuu.

Myös Gentissä on omaa Ruokaprovinssiamme pidemmälle viety yhteisbrändi, jolla tuetaan maakunnan elintarvike- ja lähiruokayritysten kehittymistä. Maakunta panostaa isosti Lekker Oost-Vlaams-brändiinsä eli Maistuva Itä-Flander-yhteistyön kehittämiseen. Yli 200 pienintä elintarvikeyritystä on yhteisbrändissä mukana ja se takaa niille huomattavasti paremman näkyvyyden kuluttajien suuntaan kuin mihin yksittäisen yrityksen omat resurssit riittäisivät. Brändin alla elintarvikeyrityksiä tuetaan konkreettisin toimenpitein mm. yritystoiminnan ammattimaistumisessa, paikallistuotteiden promootiossa sekä kuluttajatietoisuuden lisäämisessä ja lähiruokatuotteiden jakeluketjussa. Jokaisen yrityksen tuotteen päätarkoitushan on jäädä kuluttajien mieliin ja päätyä ostoskoriin mieluiten jokaisella ostoskerralla. Kaikki Lekker Oost-Vlaamsin toimenpiteet tähtäävät siihen.

Kuva. 2. Lekker Oost-Vlaams (Lähde lekkeroostvlaams.be)

Osta vain paikallisesti tuotettua

Etenkin näinä historiallisina poikkeustilan aikoina, joita nyt elämme, kaikki paikallisille elintarvikeyrityksille saatava tuki ja apu ovat kultaakin kalliimpaa. Koronavirus tulee jollain tapaa vaikuttamaan jokaisen yrityksen toimintaan hyvässä tai pahassa, niin omassa maakunnassamme kuin Gentissäkin. Toivottavasti arvostus kotimaista ruoantuotantoa kohtaan kasvaa jokaisessa maassa ja erityisen toivottavaa se on tietenkin omassa Ruokaprovinssissamme.

Oma poliittinen toimenpiteemme kuluttajina etenkin nyt ja tulevaisuudessa pk-elintarvikeyritystemme puolesta voisi olla se, että pyrimme ostamaan mahdollisimman paljon Etelä-Pohjanmaalla tuotettua ja jalostettua ruokaa. Sillä turvaamme elintarvikeyritystemme toimeentulon ja pysyvyyden, tuemme kehitystä ja nostamme kilpailukykyä parhaiten. Gentin Lekker Oost-Vlaams ja omat kotimaiset lähiruokaa edistävät yhteisponnistelumme tähtäävät tähän, mutta tärkeintä ovat kuluttajien tietoisesti tekemät valinnat.

Nyt voi vain toivottaa kaikille terveyttä ja hyvää kevättä. Ottakaa ohjenuoraksenne ”Keep calm and shop local”. Sillä pääsemmekin jo pitkälle.

Elina Huhta
Projektipäällikkö SeAMK Ruoka
Pohjanmaan Elintarvikeyritykset Kasvuun-hanke (Maaseuturahasto)

Hankkeessa etsitään elintarvikeyrityksille uusia yhteistyömuotoja ja toimintamalleja kasvun ja kansainvälistymisen tueksi.