@SeAMK-lehden lukijamäärä kasvussa kesällä 2021 | @SeAMK-verkkolehti

Verkkolehden lukijamäärä kehittyi kesällä 2021 

kategoria: 2021, Asiantuntijablogi
#
SeAMK verkkolehden logo

@SeAMK-verkkolehden lukijamäärä jatkoi kasvamistaan touko-elokuussa 2021. Google Analyticsin sivustoanalytiikan perusteella sivuston katselut kasvoivat 8,3 % verrattuna vuoden alun neljän kuukauden jaksoon. Yksilöidyt sivun katselut olivat 17,2 % kasvussa.

Edellisvuoden kesäjaksoon nähden kasvut olivat vielä suurempia. Touko-elokuussa (1.5.-31.8.2021) verrattuna samaan ajankohtaan vuotta aiemmin kasvu oli jopa 45,85 %. Yksilöidyt sivun katselut olivat samaan vertailukohtaan yli 60 % kasvussa. 

Ihmiset tulevat sivustolle useimmiten suoraan (65,2 %), orgaanisen haun avulla tulee lähes 20 % ja viittausten kautta 13 %. Vain kaksi prosenttia kävijöistä tuli sosiaalisen median kautta kesällä 2021. 

Suosituimmat verkkolehden artikkelit kesällä 2021 

Verkkolehden luetuimpien artikkelien kärki on tuttu ja sama kuin koko vuoden tammi-elokuu kärki. Eniten luettu artikkeli oli Juhani Paanasen kesällä 2020 kirjoittama artikkeli: Laskuviivaimella laskeminen – peruslaskutoimitukset. Artikkelissa Paananen kertoo laskuviivaimen eli laskutikun käytöstä kerto- ja jakolaskuissa, mutta yhtä lailla hän käsittelee toiseen ja kolmanteen potenssiin korottamista sekä neliö- ja kuutiojuurta. Laskutikku näyttää varsin kätevältä laskentavälineeltä asian osaajalle.

Toiseksi eniten luettu kesällä 2021 oli Anna-Kaarina Koivulan ja Ahti artikkeli Traumainfoimoidun työn perusteista, joka julkaistiin verkkolehdessä joulukuussa 2020. Kolmanneksi eniten lukijoita sai Tuulia Potka-Soinisen joulukuussa 2019 kirjoittama ja 17.12.2019 julkaistu artikkeli ”Millainen on polku tradenomista tilintarkastajaksi?” 

Toimituskunnalla on iloinen tehtävä saadessaan käsitellä artikkeleita SeAMKin monipuolisesta osaamisesta. Verkkolehden lukijamäärällä on helppo nähdä suurta potentiaalia. Yleiskieliset tutkimuksesta ja muusta kehittämistoiminnasta kertovat artikkelit sopivat moneen kohderyhmään. Sososaalisen median jakojen ja myös viittausten avulla artikkeleja voitaisiin saada tehokkaammin jaettua eri kohderyhmille. 

Outi Kemppainen
viestintä- ja markkinointipäällikkö, SeAMK ja @SeAMK-verkkolehden toimituskunnan jäsen