Training 4.0 -koulutusmalli ja työkalut valmiina pk-yritysten käyttöön | Julkaisut @SeAMK

Training 4.0 -koulutusmalli ja työkalut valmiina pk-yritysten käyttöön 

Vuoden vaihteessa päättyvässä Training 4.0: Robotiikka -hankkeessa on juuri julkaistu yrityslähtöinen ja joustava Training 4.0 -koulutusmalli sekä siihen liittyvät tarkoituksenmukaiset ja hankkeen aikana tunnistetut ja käytetyt työkalut (Seinäjoen ammattikorkeakoulu (SeAMK), (i.a.-a)).   

Training 4.0:Robotiikka -hankkeessa on tunnistettu joukko työkaluja, joista on tarkemmat ohjeet hankkeen websivulla (Seinäjoen ammattikorkeakoulu (SeAMK), (i.a.-b)): 

  1.  Thinglink – 360°-kuvaohjeet
  2. Open Broadcaster Software (OBS) -suoratoisto-/tallennusohjelma
  3. Microsoft Teams -tiimien työskentely-ympäristö
  4. Microsoft Sway – multimediasisällöt
  5. Microsoft Forms – kyselytyökalu
  6. Adobe Captivate – kuvaruudun nauhoitus- ja ohjeistustyökalu
  7. Powtoon – animaatioiden ja videoiden julkaisualusta
  8. ScreenCast-O-Matic – kuvaruutukaappausohjelma
  9. DaVinci Resolve – videoeditointiohjelma
  10. Trello – projektinhallintasovellus
  11. Miro – virtuaalinen valkotaulu
  12. VMware – etäkäyttöohjelma
  13. Open edX – MOOC-ympäristö
  14. OBS Ninja – webkamera kännykkään OBS Studioon

Edellä mainituilla työkaluilla on toteutettu Training 4.0:Robotiikka -hankkeen koulutusympäristö, jossa jokaisella työkalulla on oma roolinsa jatkuvan oppimisen koulutuksen toteuttamisessa. 

 Training 4.0 koulutusmallilla kuvataan erityisesti pk-yrityksille suunnattuun jatkuvaan oppimiseen koulutussuunnittelua, joihin liittyy seuraavat vaiheet (Seinäjoen ammattikorkeakoulu (SeAMK), (i.a.-c)): 

1. Yrityksen kehittämistavoitteet ja tarpeet
Analysoidaan yrityksen osaamis- ja koulutustarpeet 

 2. Henkilöstön osaamistarpeet
Selvitetään yritysten henkilöstön osaamisen lähtötaso ja kehittämistavoitteet 

3. Koulutussuunnittelu
Suunnitellaan tarvittavat koulutus- ja muut kehittämistoimenpiteet. 

 4. Toteutus
Toteutetaan koulutukset ja kehittämistoimet ottaen huomioon oppimisympäristöt, sisällöt ja digikoulutusprosessit 

 5. Palaute ja jatkokehitys
Käsitellään palaute ja tehdään ehdotukset jatkolle. 

 6. Koulutuksen skaalaus
Skaalataan sisällöt itsenäistä ja jatkuvaa oppimista varten MOOC-ympäristöön. 


Training 4.0 koulutusmallia, MOOC-toteutusta ja miksei siihen liittyviä työkalujakin tullaan käyttämään ainakin TehoData- hankkeessa ja Training 4.0:XR -hankkeessa (Seinäjoen ammattikorkeakoulu (SeAMK). (i.a.-d); Seinäjoen ammattikorkeakoulu (SeAMK). (i.a.-e).  

 Kiitämme tämän artikkelin, koulutusmallin ja työkalupakin sekä koko hankkeen rahoittamisesta Keski-Suomen Elinkeino-, Liikenne- ja Ympäristökeskusta. 

 

Juha-Matti Arola
Asiantuntija, TKI
SeAMK Tekniikka 

Asiasanat: koulutus, robotiikka, jatkuva oppiminen, koulutusmalli, koulutustyökalut, pk-yritykset 

 

Lähteet:
Arola, J.-M. (2.12.2019). Training 4.0 -oppimisalustan valinnaksi Teamsin ja Moodlen yhteisratkaisu. (@Seamk). Seinäjoen ammattikorkeakoulu. http://www.urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121348151  

Seinäjoen ammattikorkeakoulu (SeAMK). (i.a.-a). Training 4.0:Robotiikka. https://projektit.seamk.fi/alykkaat-teknologiat/training-4-0-robotiikka/  

Seinäjoen ammattikorkeakoulu (SeAMK), (i.a.-b). Training 4.0:Työkalut. https://projektit.seamk.fi/alykkaat-teknologiat/training-4-0-robotiikka/training-4-0-tyokalut/  

Seinäjoen ammattikorkeakoulu (SeAMK), (i.a.-c). Training 4.0:Työkalut. https://projektit.seamk.fi/alykkaat-teknologiat/training-4-0-robotiikka/training-4-0-koulutusmalli/  

Seinäjoen ammattikorkeakoulu (SeAMK). (i.a.-d). TehoData. https://projektit.seamk.fi/tehodata/  

Seinäjoen ammattikorkeakoulu (SeAMK). (i.a.-e). Training 4.0:XR. https://projektit.seamk.fi/alykkaat-teknologiat/training-4-0-xr/