Ammattikorkeakoulujen valmistumiskyselyn satoa 2023: Harjoittelu ja opinnäyteprosessi
SeAMKista valmistuvien arviot harjoittelusta ja opinnäyteprosessista avop-valmistumiskyselyssä
Ammattikorkeakouluopetuksen tavoitteena kouluttaa osaajia työelämän tarpeisiin ja seurata opetuksessa työelämän muuttuvia tarpeita ja trendejä. Koulutuksen työelämäkytkentää ja opiskelijoiden osaamisen kehittymistä tuetaan muun muassa harjoittelujaksoilla ja opinnäytetöiden suuntaamisella palvelemaan yritysten ja työpaikkojen toimeksiantoja. Valtakunnallisessa avop-valmistumiskyselyssä harjoittelu ja opinnäyteprosessi ovat kaksi opiskelutyytyväisyys-kysymysryhmän yhdeksästä osatekijästä ammatillisen kasvun, työelämälähtöisyyden, osaamisen kehittymisen, kansainvälisyyden, opetuksen ja ohjauksen, työelämätuen ja opintojen kokonaisuuden rinnalla.
Kyselyssä ammattikorkeakoulusta valmistuvat arvioivat tyytyväisyyttään ohjattuun työharjoitteluun seitsemän pisteen asteikolla. SeAMKista valmistuneiden AMK-tutkinnon suorittaneiden keskiarvotulos sijoittui 22 ammattikorkeakoulun valtakunnallisessa vertailussa vuonna 2023 toiseksi. Tulos viestii SeAMKin onnistumisesta harjoittelujärjestelyissä ja täydentää vuosien 2022 ja 2021 sijoitusten sarjaa, jolloin sijoitus oli molempina vuosina ensimmäinen.
SeAMKin tutkinto-ohjelmista (AMK) vastaavien tutkintokouluttajien ryhmässä ensimmäisen sijan vuonna 2023 saavuttivat seuraavat koulutukset: Fysioterapeutti (AMK), Geronomi (AMK), Insinööri (AMK), konetekniikka, Kulttuurituottaja (AMK), Restonomi (AMK) sekä Tradenomi (AMK), kirjasto- ja informaatiopalvelut . Lisäksi toiseen tai kolmanteen sijaan ylsivät agrologi-, Insinööri (AMK), automaatiotekniikka-, Insinööri (AMK), konetekniikka-, Insinööri (AMK), bio- ja elintarviketekniikka- ja rakennusmestarikoulutukset sekä liiketalouden tradenomikoulutus. Sosionomikoulutuksen valtakunnallinen sijoitus oli yhdeksäs ja sairaanhoitajakoulutuksen 17., joskin erot suhteessa vastaavien koulutusten keskiarvoihin jäivät pieniksi.
SeAMKin harjoitteluprosessi-palautteen keskiarvo sijoittuu valtakunnallisesti vertaillen keskiarvon yläpuolelle. Valtakunnallinen keskiarvo harjoitteluprosessin arvioissa oli vuonna 2023 5,61 pistettä, kun SeAMKin luku oli 5,88. SeAMKissa korkeisiin pistekeskiarvoihin ylsivät muun muassa fysioterapeutti- (6,46), geronomi- (6,21), konetekniikka- (6,02), kulttuurituottaja (6,21) ja terveydenhoitajakoulutukset (6,00). Myös Tradenomi (AMK), kirjasto- ja tietopalvelut -koulutuksen tuloskeskiarvo ylitti kuuden pisteen rajan (6,24). Harjoitteluprosessia arvioivat yli kuuden pisteen keskiarvot viestivät opiskelijoiden tyytyväisyydestä harjoitteluprosessiin ja sijoittuvat avop-valmistumiskyselyn laajassa kokonaisuudessa korkeimpien keskiarvojen ryhmään.
Taulukko 1. Seinäjoen AMK: Opiskelijoiden harjoittelujaksot -arvioiden sijoitus ja keskiarvot avop-valmistumiskyselyssä 2021 – 23. Lähde: Opetushallinnon tilastopalvelu Vipunen / Ammattikorkeakoulutus / Opiskelijapalaute. Laskenta SeAMK.
Myös opinnäyteprosessia arvioivassa opiskelijapalautteessa SeAMK sijoittuu valtakunnan kärkeen. Vuonna 2023 sijoitus oli kolmas, kun se vuonna 2022 oli myös kolmas ja vuonna 2021 toinen. SeAMKin vuosien 2021 – 2023 pistekeskiarvo noudattaa kaarta 5,33, 5,44 ja 5,43.
SeAMKin tutkinto-ohjelmista (AMK) vastaavien tutkintokouluttajien ryhmässä ensimmäisen sijan opinnäytetyöprosessissa vuonna 2023 saavuttivat seuraavat koulutukset: Geronomi (AMK), Insinööri (AMK), automaatiotekniikka, Insinööri (AMK), bio- ja elintarviketekniikka, Restonomi (AMK), Sosionomi (AMK) ja Tradenomi (AMK), kirjasto- ja tietopalvelut. Lisäksi toiseen tai kolmanteen sijaan ylsivät agrologi-, fysioterapeutti-, rakennusmestarikoulutukset sekä koulutukset Insinööri (AMK), konetekniikka, Insinööri (AMK), rakennustekniikka ja Tradenomi (AMK), liiketalous. Parannettavaa opinnäyteprosessin suhteen näyttäisi sijoitusten perusteella olevan SeAMKin sairaanhoitajakoulutuksessa (15. sija) ja terveydenkoulutuksessa (18. sija). Tässä arvioissa on kuitenkin otettava huomioon, että erot näiden koulutusten valtakunnallisissa vastauskeskiarvioissa ovat pieniä ja sijoitukset saattavat tästä syystä vaihdella huomattavasti vuosittain.
Taulukko 2. Seinäjoen AMK: Opiskelijoiden opinnäytetyöprosessi -arvioiden sijoitus ja keskiarvot avop-valmistumiskyselyssä 2021 – 23. Lähde: Opetushallinnon tilastopalvelu Vipunen / Ammattikorkeakoulutus / Opiskelijapalaute. Laskenta SeAMK.
Valtakunnallinen ammattikorkeakoulujen avop-valmistumiskysely kyselyyn sisältyy noin 100 kysymystä 13 kysymysryhmässä ja siinä kartoitetaan muun muassa opintojen sisältöä, opintojen ohjausta, opetusjärjestelyjä ja oppimisympäristöjä, opiskelun tukipalveluja, kansainvälisyyttä ja tyytyväisyyttä opiskeluun.
Kysely toteutetaan vuosittain ammattikorkeakoulusta ammattikorkeakoulututkintoon ja ylempään ammattikorkeakoulututkintoon valmistuville opiskelijoille. Kyselyn vastaa noin 25 000 opiskelijaa 22 ammattikorkeakoulusta valtakunnallisen vastausprosentin ollessa yli 95.
SeAMKissa avop-kyselyyn vastasi vuonna 2023 756 AMK-tutkintoon ja 135 YAMK-tutkintoon valmistuvaa opiskelijaa. Kyselyssä englanninkielisten Bachelor of Health Care, Nursing -koulutuksen ja Bachelor of Business Administration, International Business -koulutuksen vastukset sisältyvät Sairaanhoitaja (AMK) -koulutuksen ja vastaavasti liiketalouden tradenomikoulutuksen vastauksiin.
SeAMKin valtakunnallinen sijoitus avop-valmistumiskyselyssä kaikkien kysymysryhmien ja kysymysten osalta oli vuonna 2023 AMK-koulutuksessa toinen. Vuosina 2021 ja 2022 sijoitus oli ensimmäinen.
Artikkeli on osa sarjaa, jossa esitellään SeAMKin avop-valmistumiskyselyn tuloksia.
Sarjan muut artikkelit:
Vesa Vuolio
Laatupäällikkö
SeAMK
Lähde
Opetushallinnon tilastopalvelu Vipunen / Ammattikorkeakoulutus / Opiskelijapalaute. Laskenta SeAMK.