SeAMK tutkii ja kehittää: GreenGrow-hanke – Miltä näyttää vastuullinen liiketoiminta eteläpohjalaisessa edelläkävijäyrityksessä?
Laura: Tervetuloa kuuntelemaan SeAMK tutkii ja kehittää -sarjan podcastia, jossa tänään käydään mielenkiintoista keskustelua vastuullisuudesta erään paikallisen vastuullisuuden edelläkävijäyrityksen kanssa, josta pian pääsette kuulemaan tarkemmin lisää. Ja kuten aiemmissakin tämän podcast-sarjan podcasteissa, keskitymme erityisesti ympäristövastuullisuuden ulottuvuuteen. Minun nimeni on Laura Könönen, ja toimin TKI-asiantuntijana täällä SeAMKissa, ja täällä minun kanssani on keskustelemassa minun ihana kollega Suvi Hakala, joka on myös yrittäjänä paikallisessa varsin mielenkiintoisessa yrityksessä, jossa vastuullisuus totisesti on integroituna yrityksen ihan kaikkeen tekemiseen.
No Suvi, kerrotko tähän alkuun hieman teidän yrityksestänne, sen historiasta ja nykytilanteesta?
Suvi: Kiitos Laura kutsusta, oikein mukava olla täällä. Me ollaan tosiaan 50 vuotta vanha perheyritys Hakaradio, tai sillä nimellä tunnetaan tällä alueella, ja liiketoiminta on ollut ensimmäiset 40 vuotta kodintekniikkaa ja elektroniikkaa, eli myymälöitä, joissa myydään kuluttajille. Ja mun miehen vanhemmat on perustaneet tämän yrityksen, ja toki sukupolvenvaihdos on tehty jo vuosia sitten. Mutta itse tulin mukaan tossa 12 vuotta sitten, ja se oli oikeastaan se hetki, jolloin alettiin miettimään toimintaa meidän omien arvojen pohjalta. Ja ne arvot liittyy nimenomaan siihen, et me haluttiin löytää ja etsiä kestävämpiä tuotteita, ja sitä myöten sit siirryttiin enemmän maahantuojaksi, jota tämä liiketoiminta tällä hetkellä onkin, eli meillä ei ole tällä hetkellä kuluttajamyyntiä ollenkaan. Ja toimitaan tällä hetkellä nimellä HR Living.
Laura: Teidän tarina Suvi on kyllä todella mielenkiintoinen, oon siitä jo aiemminkin päässyt kuulemaan, ja on kyllä tosi mielenkiintoista seurata, että mihin teidän tie vielä tulevaisuudessa johtaa. Ja oli hauska kuulla tuossa että sä olet ollut vähän kuin tällainen käänteentekijä tässä kun olet mukaan toimintaan tullut, niin sitten on lähtenyt toiminta muuttumaan. No jos mietitään sitten ihan konkreettisella tasolla, niin miten eri tavoin se vastuullisuus – ja erityisesti ympäristövastuullisuus – näkyy teidän toiminnassanne? Ja toki voit kertoa laajemminkin vastuullisuudesta, koska usein ne ovat aika limittäisiä, ja just vaikka sosiaalisen vastuun asioita voi olla vaikea erottaa täysin siitä ympäristövastuupuolesta tai toisinpäin niin ihan vapaasti voit kertoa, et miten ne teidän toiminnassa näkyy?
Suvi: No ne näkyy meidän toiminnassa oikeastaan kaikella tavalla. Kaiken perustana on tietenkin se, et millaisia tuotemerkkejä me halutaan edustaa. Et kun me ollaan maahantuoja, niin me edustetaan tuotemerkkejä Suomessa ja Ruotsissa, ja kun me valitaan tuotemerkkejä niin meillä on selkeä näkemys siitä et millaisia niiden pitää olla. Elikkä lähtökohtana se, et ne on valmistettu mahdollisimman eettisesti, mielellään luonnonmateriaaleista – ei muovista missään nimessä, ja sertifikaatit, jos niitä on, niin ne hyvä plussa. Mut oikeastaan kaiken pohja ja alku on se, et ne tuotteet ois laadukkaita ja pitkäikäisiä, ja toinen juttu on se, et ne korvaa sen muovin arjen käytössä. Ja sit jos mietitään meidän omaa elämää, ja toimintaa yritystoiminnan ulkopuolella, niin ollaan toki eletty jo useita vuosi niin kuin me puhutaan, eli siinä meidän omassa arjessa nää perusasiat, et kierrätetään kaikki mahdolliset asiat sekä kotona että töissä, vältetään ruokahävikkiä, hankitaan itse pitkäikäisiä tuotteita. Ja second hand –kirppaiden hyödyntäminen on mulle itselle tosi rakas harrastus. Ja käytän myös vaatelainaamoa, mistä hankin itselleni vaateita, et tämän tyyppisiä asioita, et ne on meille ihan normaalia elämään
Laura: Ihana kuulla, ja on kyllä ihana aina ihailla sun vaatteita täällä töissäkin,kun sit kerrot niistä vaatelainaamon ihanista valikoimista ja niitä saa täällä sit ihastella sun päällä. Mut kiitos Suvi sun vastauksista, niistä mun mielestä todella välittyy se, että vastuullisuus on teillä eri tavoin mukana toiminnassa hyvin vahvasti. Ja tässä voisin muuten vielä kysyä sulta sitä, et voisitko vielä tarkemmin kertoa et millaisia tuotteita teillä on teidän valikoimissa?
Suvi: Joo, meillä on kodin ja hyvinvoinnin tuotteita aika laajasti, sellaisia pientuotteita. Et on niinku tekstiilejä, harjaa, kylpyharjaa, siivousharjaa, kynttilää ja erilaisia teräksisiä astioita ja tän tyyppisiä, laidasta laitaan. Ja kaikki tuotteet liittyy tavallaan siihen kotiin ja arkeen, et sanotaan et ne on arjen käyttötuotteita. Ja meille on toki myös tärkeää et ne on kauniita, koska se ekologisuus ja eettisyys, niin eihän se millään tavalla estä sitä et ne ois kauniita myös silmälle, se on tärkeää meille, meidän asiakkaille ja kuluttajille
Laura: Joo, mä ajattelin et se on hyvä käydä tässä läpi, et mitäs te oikein sit myytte. Jos sitten palataan vähän ehkä askel taaksepäin ja mietitään sitä, että mikä teillä on ollut ajurina vastuullisuuden kehittämiseen?
Suvi: Tuo on hyvä kysymys, ja tossa kun sä aiemmin sanoit et kun mä tulin mukaan yritykseen niin se ois ollut jotenkin lähtökohta, mut se ei ihan niin ole, pelkästään, koska mun mies taas kun on ikänsä myynyt kodinkoneita ja elektroniikkaa, niin huomasi sit siinä 2000 luvun aikana, kuinka tuotteiden laatu on huonontunut, todellakin, et hänelle tuli sellainen tunne et ei halua enää myydä näitä tuotteita. Ja kuuluttiin ketjuun, ja ketjusta tuli sitä tavaraa, et myykää, myykää ja myykää, niin se kulminoitu jotenkin sellaiseen ajatukseen et on kasa sellaisia vatkaimia, jotka kestää puoli vuotta ja sit saat heittää sen roskiin. Et tuli sellainen tunne, et ei me voida myydä tällaisia tuotteita, et on oikeesti oltava vaihtoehto näille tuotteille ja sitä kautta me sit lähdettiin tosiaan etsimään sellaisia vaihtoehtoja siellä kodintekniikan puolella, joita silloin jo kuitenkin oli olemassa ja tänä päivänä onneksi jo enemmän
Laura: Ai vitsi, onpa upeaa kuunnella siitä, millaiselle arvopohjalle teidän liiketoiminta on rakentunut ja on upeaa nähdä juuri se, että teidän koko toiminta on saanut hyvin vahvasti suuntaa siitä et te ootte halunneet ratkaista tiettyjä olemassa olevia ongelmia mitä ootte huomanneet. No mites sit jos miettii vähän ulkopuolisia ajureita, niin oletteko kokeneet, että esim. asiakkaiden odotukset tai vaatimukset vastuullisuuteen liittyen olisivat muuttuneet viime aikoina?
Suvi: On muuttuneet ihan huimasti. Et sanotaanko näin, et me ollaan oltu aika ajoissa liikkeellä, ja menty vähän tuulimyllyjä vastaan silloin alussa. Nää asiat ei oikeastaan kiinnostaneet silloin alussa kauheesti ketään, mut nyt on selkeesti ihan viimeisen vuoden aikana tullut meidän asiakkailta tällaisia kyselyitä, aika kattava ja laajojakin, liittyen vastuullisuuteen, ja tää tietenkin pakottaa perehtymään asioihin vielä tarkemmin. Ja tää tietenkin koskettaa erityisesti meidän tuotemerkkejä ja tavarantoimittajia, koska he sit vastaavat näihin kyselyihin omasta näkökulmastaan, mut se antaa meille myöskin valtavasti uutta tietoa siitä heidän toiminnastaan, vaikka hyvin ollaankin siihen jo perehdytty, mut nyt on tullut kattavia kyselyitä niin näkee aika hyvin et missä sit ihan oikeasti mennään. Ja sit kun kuluttajien tilannetta mietti, niin näistä asioista on puhuttu paljon, ja aivan erityisesti viime vuosina yhä enemmän, kun nähdään nää muutokset kuten esim. Ilmastonmuutos, ja asioista keskustellaan. Mut asia on kuitenkin harmillisen ja valitettavan kahtiajakautunut tällä hetkellä, et ihmisillä se halu tehdä arvopohjaisia valintoja on, mut tää taloudellinen tilanne tekee se et niitä ei vaan aina yksinkertaisesti pystytä tekemään. Ja mekin tietenkin nähdään meidän markkinassa, et meidän asiakkaita on kadonnut erityisesti viimeisen vuoden aikana, yrityksiä jotka lopettavat toimintansa tai menevät konkurssiin, et se on vaan tämän päivän tilanne. Ja tulevaisuuteen on tosi vaikea nähdä, et mikä se tulee olemaan.
Laura: Kyllä, viime vuodet on kyllä olleet aika tuulisia, eikä todella ole ihme et tällaista on sit tapahtunut siellä, mikä on tosi harmillista. Mut toi on kyl tosi totta mitä sanoit, et näistä asioista kyl tosi paljon puhutaan, mut sit välttämättä se ei kuitenkaan näy siellä toiminnan tasolla. Ja raha on varmasti yks asia, mikä tähän vaikuttaa. Mutta joo, sitten voitaisiin vähän lähteä miettimään vastuullisuutta laajemmin. Eli kun vastuullisuudesta puhutaan, niin siihenhän liittyy se, että yritys miettii niitä oman toimintansa vaikutuksia -sekä niitä positiivisia että negatiivisia – koko sen arvoketjun osalta. Et aiemmin on ollut ehkä enemmän tällaista yrityskohtaista vastuullisuutta, et ollaan vaan nähty et sen yrityksen ympäristövaikutukset on yhtä kuin ne vaikutukset jotka syntyy suoraan se yritystoiminnan tuloksena. Mut nyt sit ollaan kyl menossa enemmän siihen suuntaan, et yritysten odotetaan kantavan vastuuta vaikutuksistaan laajemmin, eli myös näistä ns. epäsuorista vaikutuksista, jotka voi liittyä esim. johonkin raaka-aineiden hankintaan, tai tuotteen elinkaaren loppupään aikaisiin vaikutuksiin. Ja Suvi, kuten tässä nyt on jo kuultu, niin tehän selkeästi mietitte tätä vastuullisuutta nimenomaisesti laajemmin ihan sen arvoketjun osalta, ette vain oman toimintanne osalta, ja se tuntuu olevan hyvin luonnollinen asia teille, mikä varmasti juontaa siitäkin, että se vastuullisuus on niin vahvasti mukana ihan sieltä teidän arvoista asti. NIin voisitko vähän tarkentaa, et miten sä ite näet tän asian, ja vähän kerrata sitä et miten se teillä näkyykään tää ns. laajempi vastuullisuus?
Suvi: Jos ajatellaan sitä lähtökohtaa, et ku me valitaan niitä tuotemerkkejä, niin me silloin oikeastaan mietitään sitä koko arvoketjua alusta loppuun asti. Et me valitaan vain sellaisia yhteistyökumppaneita, joilla tiedetään näiden asioiden olevan kunnossa. Aika moni meidän tuotemerkki pystyy kertomaan näistä asioista sertifikaatin kautta, esim. GOTS-sertifikaatti, joka on tällainen vahvin oikeastaan tällainen ympäristösertifikaatti tekstiiliteollisuuden puolella, niin se on meillä ainakin kolmella tuotemerkillä, ja se kattaa niinkun kaiken sieltä puuvillan siemenestä aina sinne itse yrityksen toimintaan, kaikki sertifioidaan, et se on tosi luotettava. Toinen joka myös on muutamalla yrityksellä, on Beecorp, joka ottaa myös huomioon sosiaalisen näkökulman, ja sit myös taloudellisen näkökulman, koska vastuullisen liiketoiminnan täytyy olla myös taloudellisesti kannattavaa. Et tää on oikeastaan se pohja, et me tehdään se työ sen tuotemerkin kanssa jo ennen kun me aloitetaan se yhteistyö.
Laura: Joo, tosi mielenkiintoista kuulla kyllä Suvi kun kerroit näistä asioista, tosi hienoja asioita kyllä teette ja mietitte ihan sieltä alusta alkaen asiat. No mut kuten arvata saattaa, niin eihän tämä kaikki tietenkään ihan itsestään tapahdu, vaan vaatii aikaa ja panostusta, ja varmasti myös erilaisia haasteita liittyy tähän aika paljonkin? Miten Suvi näet, että millaisia haasteita te olette erityisesti kohdanneet näihin asioihin liittyen, miten näet tämän?
Suvi: No tietenkin yksi haaste on se, et meillä on pieniä tavarantoimittajia, joilla ei välttämättä ole niitä taloudellisia resursseja hankkia niitä sertifikaatteja. Ja kuitenkin heidän toiminta voidaan osoittaa että se on täysin läpinäkyvää, tai ainakin hyvin laajasti läpinäkyvää, et jos ajatellaan et heillä on oma tuotanto, itse tekevät tuotteet, mut aina sit tietenkin niitä kysymysmerkkejä on, et mistä materiaalit ovat lähtöisin, et pystytäänkö sit ihan sieltä alusta asti lähtien varmasti sanomaan, et ne on niin hyvin kuin ne pitäisi olla. Mut mun näkemys on se, et meidän täytyy myös luottaa siihen tavarantoimittajien siihen viestiin siitä et mitä kaikkea he tekevät sen eteen et he pystyy osoittamaan et asiat on kunnossa ja vastuullisesti hoidettu. Mut se on tosiaan haaste monella, et jos pyydetään, et pitää olla joku sertifikaatti, niin sitä vaan ei välttämättä yksinkertaisesti ole kannattavaa hankkia.
Laura: Joo, kyllä, ja tässä varmasti totisesti on muillakin yrityksillä haasteita, et sehän on suhteellisen helppoa vielä vaikuttaa niihin omiin toimittajiin tai varmistua siitä heidän toiminnasta, mut sit tuo haastetta ne arvoketjun seuraavat lenkit ja niihin vaikuttaminen ja se heidän toiminnan varmistaminen, et se ei ookkaan sit enää niin kovin helppoa ja vaatii aikamoista selvitystä ja työtä.
Suvi: Kyllä, joo, meillä onkin itseasiassa tähän hyvin sopiva esimerkki, eli tällainen ruotsalainen tuotemerkki Iris Hantverk, joka on sata vuotta valmistanut samoilla periaatteilla harjatuotteita, itseasiassa Suomessa, Ruotsissa ja Virossa, tällä hetkellä toki Virossa ja Ruotsissa, ja se työllistää siis vain ja ainoastaan näkörajoitteisia työntekijöitä omissa tuotantolaitoksissa, tai omassa tuotannossa, et se oman toiminnan perusta ollut tosi eettinen aina. Ja luonnonmateriaaleja, mikä on tietenkin aivan mahtava asia. Mut sit näiden luonnonmateriaalien osalta on sellainen haaste, et esimerkiksi riisinjuuri, niin se on sellainen materiaali et sitä valmistetaan tietyissä paikoissa ympäri maailman, ja heidän pitää sitä hankkia sieltä missä se sato sattuu minäkin vuonna onnistumaan, ja silloin ei voi olla ihan täysin varma siitä että onko se tuotanto aivan täysin 100% eettistä ja läpinäkyvää ja vastuullista, mutta ku se vaihtoehto on se, et sitä tuotetta ei sit tehdä. Et onko se sit parempi vaihtoehto esimerkiksi kuluttajan näkökulmasta et käytetään sit muovista harjaa eikä sitä luonnonmateriaaleista valmistettua, et tällaisia näkökulmia tulee, ja yritykset joutuvat tekemään niitä valintoja näissäkin asioissa. et aina ei voi toimia välttämättä ihan 100 %:n läpinäkyvästi vaikka itse haluaisi.
Laura: Kyllä, kyllä, tuo erittäin hieno esimerkki ja kuulostaa tosi mahtavalta tuon yrityksen toiminta, kannetaan ehdottomasti vastuuta myös sosiaalisesti aika upealla tavalla. Onpa hienoa, et teillä on tällaisia yrityksiä mukana. Mut tää kyl hyvin kertoo siitä et nää ei tosiaan oo mitään yksinkertaisia asioita ja paljon liittyy erilaisia haasteita. Ja nyt sit jos mennään vielä siihen et ku mietti et tää vastuullisuuden kenttä on aika hurjassa muutoksessa kyl nyt koko ajan, tulee uutta sääntelyä ja vaikka ja mitä, ja myös toimintaympäristö muuttuu laajemminkin, niin miten sä Suvi koet et onko tässä myllerryksessä vaikea pysyä mukana, ja mikä tuntuu ehkä haasteellisimmalta?
Suvi: No siis joo, muutos on tosi nopeaa tällä hetkellä varsinkin, ja suurin haaste on tällaisessa meidän kokoisessa pienessä yrityksessä se ajanpuute. Et ylipäätään pysyy mukana. Siis tietoa kyllä on, sitä on ihan valtavasti, koulutuksia on ihan valtavasti, mutta tietenkin se rajoite on se et aikaa ei oo riittävästi, et ehtisi ihan kaikkeen perehtyä ja osallistua
Laura: Joo kyllä tuo ajanpuute taitaa olla aika monessa etenkin pienessä yrityksessä se mikä sit tuo haastetta, ei pelkästään näiden vastuullisuusasioiden ja niihin liittyvän osaamisen kehittämiseen vaan laajemminkin kaiken osaamisen kehittämiseen, et, et kyl se aika on rajallista ja ne tunnit vuorokaudessa, niin niitä on se tietty määrä. Mut tosiaan, etenkin kun pienistä yrityksistä puhutaan, niin harva tosiaan kaikkee pystyy kyl yksin miettimään ja tekemäänkään, ja tekin varmasti ootte saaneet sit myös tässä tukea ja tehneet yhteistyötä, vai ootteko te saaneet tukea?
Suvi: No joo me ollaan saatu hyvin paljon tukea usealta tavarantoimittajilta, jotka on jo pitkällä näissä asioissa, et heidän kanssa ollaan käyty näitä asioita aika paljokin yhdessä läpi. Mut toki sit me ollaan itse perehdytty erilaisten webinaarien avulla, ja sit ollaan osallistuttu koulutuksiin myöskin, esimerkiksi tällä alueella Yrittäjät järjestää paljonkin tähänkin teemaan liittyvää koulutusta, Into SJK, ja sit tietenkin myös Seinäjoen Ammattikorkeakoulu, jossa on tosi paljon tällaista koulutusta liittyen näihin vastuullisuusteemoihin. Et kyl me ollaan pyritty siihen et niin paljon kun mahdollista osallistuu kaikkeen sellaiseen missä sitä uutta tietoa, sitä viimeisintä tietoa on tarjolla, Ja nää on useimmiten maksuttomia, ja se on tietekin hieno asia myöskin.
Laura: Kyllä, joo, se on kyllä ihan äärettömän tärkeää, et tällä alueella ja yleisestikin alueilla on näitä eri toimijoita jotka voivat sit yrityksiä tukea näihin eri teemoihin liittyen, et sit pystytään ylittämään ehkä sitten siihen kokoon, siihen yrityksen koon rajallisuuteen liittyviä haasteita. Se on kyllä mahtavaa, et tekin ootte siihen tarttuneet ja hyödyntäneet näitä eri toimijoita ja heidän palveluitaan. Ja kuten sanoit, niin usein ne sit on maksuttomia, ja siellä voi olla tarjolla mahtavia asiantuntijapuheenvuoroja, ja tosi vahvaa osaamista kyllä. No mitäs sitä jos mietitään vähän, et kun äsken mietittiin näitä haasteita, niin jos sit mietitään et onko joku asia ollut jotenkin erityisen helppoa, jos miettii näitä vastuullisuusasioita ja niiden kehittämistä, onko sellaista mikä ois ollut jotenkin helppoa?
Suvi: No siis toki se on sillä tavalla helppoa se toimiminen, kun ne omat arvot on aika vahvasti määritelty. Et ku omien arvojen mukaan toimii, niin se tuntuu kohtuullisen helpolta.
Laura: Ihan mahtava vastaus, ja näinhän se varmasti juurikin on, et tavallaan ne antaa niin selkeän suunnan sille kaikelle tekemiselle, et sit kun vaan niissä pysyy, niin se sillä tavalla on helppoa, vaikka kaikki käytännön asiat voi sitten olla haasteellisempia, mutta suunta on hyvin selkeä.
Suvi: Kyllä, kyllä se on just näin, et, kyl meillekin tässä vuosien varrella on tarjottu monenlaisiakin tuotemerkkejä, jotka me ollaan sit todettu, et ois ihan kiva ja ihana, ja vois myydäkin hyvin, mutta valmistettu Kiinassa, käytetään muovia ja tän tyyppisiä asioita mitä sit ollaan todettu et ei vaan sovi meidän arvoihin.
Laura: Kyllä, kyllä se tuo hyvin paljon sitä selkeyttä. No mitäs sit jos käännetään katsetta vähän tulevaa kohti, niin mitä tulevaisuuden suunnitelmia teillä voisi olla näihin asioihin liittyen, onko semmoisia?
Suvi: No tottakai me halutaan jatkaa tietenkin samaan suuntaan mihin ollaan nytkin menossa, mut toki meidän iso tavoite on myöskin se, et me halutaan tavoittaa yhä suurempia kuluttajaryhmiä. Ja se vaatii taas sit sitä työtä, et meidän täytyy oikeasti saada meidän tuotteet niin sanotun marketkaupan hyllylle, missä on ne suuret kuluttajamassat. Et, se et me ollaan erikoiskaupassa, niin se tavoittaa kuitenkin kohtuullisen pienen osan kuluttajista. Ja ilolla ollaan tietenkin todettu, et myöskin niinku nää isot toimijat, Kesko ja S-Ryhmä Suomessa, niin ovat pikkuhiljaa yhä kiinnostuneempia näistä asioista ja näistä teemoista. Toki he niinku isossa mittakaavassa ovat tosi kiinnostuneita näistä teemoista, mut se ei aina kuitenkaan näy siellä tuotevalinnoissa, mutta ollaan päästy jo monta askelta eteenpäin ja muutama tuote on jo siel heidänkin hyllyissä.
Laura: Mahtavaa, ihan mahtavaa, suunta on selkeästi oikea. Mutta hieno tavoite, et haluatte yhä suuremmalle osalle ihmisistä sit antaa näitä mahdollisuuden tehdä ekologisempia valintoja, se on musta hieno tavoite. Ja sit vielä viimeisenä kysymyksenä voisin kysyä sulta, et kun te nyt ootte tehneet tosi paljon hienoja asioita tämän vastuullisuuden saralla, niin oisko sulla joku hyvä vinkki antaa muille yrityksille näihin asioihin liittyen?
Suvi: No sen mä ainakin sanoisin, et aina on oikea hetki aloittaa, et ei ole liian myöhäistä eikä liian aikaista, vaan kannatta aloittaa nyt. Ja lähteä oikeasti ja rohkeasti kartoittamaan omaa liiketoimintaa, ja ottaa vaikka niinku yks asia kerrallaan käsittelyyn. Et jos ne tuntuu liian suurilta niin lähtee pienistä asioista liikkeelle, et tää ei ole sellainen et kaikkia asioita pitäs saada heti kuntoon, tai oikeastaan kaikkia asioita ei saa koskaan kuntoon, et sehän on ihan selvä. Sanoisin et kannattaa osallistua tarjolla oleviin koulutuksiin, etsiä sitä tietoa. Yks hyvä tapa voi olla seurata tällaisia verrokkiyrityksiä omalla toimialalla, tai etsiä eri toimialalta sellainen yritys, jota katsoo et vau, nuo toimii oikein. Vaikka se ois suurikin yritys, niin lähtee seuraamana et mitä ne tekee. Sieltä saa tosi paljon inspiraatiota. Ja sit oikeasti pitäisi myöskin alkaa miettimään ja uskaltaa arvioida sitä omaa liiketoimintaa uudesta näkökulmasta ja miettiä, et voisiko näitä asioita tehdä oikeasti toisin, esim. ihan muutamalla se oma liiketoimintamalli kokonaan vastuulliseksi, tai sitten kehittää ihan kokonaan uusi liiketoimintamalli. Et nyt on oikeasti se hetki, et, et tällaisia asioita kannattaa rohkeasti miettiä.
Laura: kyllä, joo, viime podcastissa puhuttiinkin juuri sitä, et nyt kyllä on juuri se hetki et täytyy miettiä aika kriittisestikin sitä et miten se oma liiketoiminta näyttäytyy tässä maailman tilanteessa, et jos mietti vaikka kymmenen vuoden päähän, et onko se sellaista niin sanottua tulevaisuuskestävää liiketoimintaa, jolla voidaan nähdä olevan arvoa myös siellä tulevaisuudessa. Mut ihan erittäin hyviä vinkkejä, ja siinä tuli useampiakin vinkki, joihin kannattaa kyllä yritysten ehdottomasti tarttua. Ja toi on ihan totta mitä Suvi sanoit, et ihan valtavastihan näissä on yrityksille uutta, ja näitä muutoksia kun tapahtuu ihan valtavaa vauhtia, niin se ei oo aina niin kovin helppoa pysyä kaikessa mukana. Mut musta toi on jotenkin tosi rohkaiseva ja lohdullistakin, et kaikkea ei tarvi saada heti haltuun kerralla, vaan voi aloittaa yksinkertaisemmista asioista, asia kerrallaan. Ja lähteä liikkeelle, ja kuten säkin sanoit, niin tärkeintä on et lähtee liikkeelle, ja aloittaa nyt. Mut mahtavia vinkkejä. Ja, kiitos Suvi ihan valtavasti, kun tulit avaamana sun ajatuksia, teidän yrityksen ajatuksia ja kokemuksia näihin asioihin liittyen. Ja vielä kerran täytyy sanoa et te teette kyl upeita juttuja, ja ihan mahtava seurata teidän jatkoa. Jatkakaa samaan mallin
Suvi: Kiitoksia että sain olla mukana, oli erittäin mukavaa!
Laura: Mahtavaa kun olit!
Ja Tämä podcast on tuotettu osana GreenGrow-hanketta, jonka tavoitteena on vauhdittaa eteläpohjalaisten pk-yritysten vihreää kasvua tukemalla yritysten TKI-toimintaa ja yhteistyöverkostoja. Hanke rahoitetaan REACT-EU-välineen määrärahoista osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia. Rahoitus on saatu Etelä-Pohjanmaan liiton kautta.
Kiitos kaikille kuuntelijoille ja tervetuloa mukaan kuuntelemaan myös hankkeen seuraavaa podcastia, joka onkin sitten viimeinen tämän podcast-sarjan podcast. Moi moi!