SEAMK Podcast: Yritysten digitalisaatio verkostotasolla – tuloksia DigiNet-testistä
Podcastissa tarkastellaan yritysten digitalisaatiota verkostotasolla ja tutustumme SEAMKin ja Vaasan yliopiston Digitalisoituvat yritysverkostot DigiNet hankkeessa rakennettua DigiNet-testiä, sekä siitä saatuja yritysvastausten tuloksia.
Puhuja 1: Hei ja lämpimästi tervetuloa kuuntelemaan podcastia digitalisaation merkityksestä valmistavan teollisuuden pk-yrityksissä. Tänään pureudumme yritysten digitalisaatioon verkostotasolla ja tarkastelemme Digitalisoituvat yritysverkostot -DigiNet hankkeessa rakennettua DigiNet-testiä ja sen yritysvastausten tuloksia. Olen Emmi Tuurinkoski SEAMKista ja toimin hankkeessa projektipäällikkönä. Kanssani studiossa on Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkijayliopettaja ja dosentti Sanna-Joensuu-Salo. Tervetuloa!
Puhuja 2: Kiitos, mukava olla täällä!
Puhuja 1: Aloitetaan ihan perusteista. Kerro meille lyhyesti, mistä DigiNet-hankkeessa on kyse ja miksi Seinäjoen ammattikorkeakoulu ja Vaasan yliopisto lähtivät toteuttamaan tällaista projektia?
Puhuja 2: DigiNet-hanke käynnistettiin tukemaan eteläpohjalaisia valmistavan teollisuuden pk-yrityksiä digitalisaation kehittämisessä. Digitalisaation hankkeita on ollut paljon aikaisemminkin, mutta ne ovat keskittyneet usein yrityskohtaisiin toimenpiteisiin. Nykyään yritykset toimivat kuitenkin yhä enemmän verkostoissa, ja verkoston merkitys on todella tärkeää. Digitalisaation merkitys korostuu liiketoiminnalle ja tässä hankkeen auttaa yrityksiä tunnistamaan miten digitalisaatiota voidaan kehittää verkostotasolla saada vertailutietoa siitä, miten muut yritykset hyödyntävät digitalisaatiota. Hanke on euroopan unionin osarahoittama.
Puhuja 1: Hankkeessa on rakennettu DigiNet-testi. Mistä tässä testissä on kyse ja mitä sillä tehdään?
Puhuja 2: DigiNet-testi on verkossa oleva työkalu, jonka avulla yritykset voivat arvioida itsenäisesti omaa digitalisaation tasoaan yrityskohtaisesti, että verkostotasolla. Testi on ilmainen ja kehitetty osana DigiNet-hanketta yhteistyössä Seinäjoen ammattikorkeakoulun ja Vaasan yliopiston kanssa. Testissä yritykset vastaavat kysymyksiin, joiden avulla tunnistetaan digitalisaation taso sekä kehityskohteet. Vastaamiseen menee noin 10-15 minuuttia. Testissä on erityistä se, että heti testin tekemisen jälkeen vastaaja saa palautteen omasta tasosta digitalisaation hyödyntämisessä eli näyttää omat keskiarvot verrattuna muihin vastanneisiin. Lisäksi vastaaja saa sanallisen palautteen kehittämiskohteista ja miten niitä voisi viedä eteenpäin. Testi löytyy sekä suomeksi ja englanniksi, esimerkiksi googlettamalla DigiNet-hanke DigiNet-testi.
Puhuja 1: Kuinka laajasti DigiNet-testiä on hyödynnetty ja miten monta valmistavan teollisuuden yritystä on vastannut siihen?
Puhuja 2: Testiä on pilotoitu aluksi 30 eteläpohjalaisen yrityksen kanssa. Sen jälkeen Diginet-testiä on levitetty laajemmin Suomessa. Testiin on vastannut yhteensä 108 valmistavan teollisuuden alan yritystä suomesta. DigiNet-testi on yhä auki ja siihen voi vastata edelleen. Lisäksi olemme testanneet tätä 200 ulkomaisen yrityksen kanssa ja siten saatu kattava kuva digitalisaatiosta verkostotasolla. Tänään kuitenkin puhutaan tuloksista, jotka perustuvat tähän suomalaiseen 108 yrityksen aineistoon.
Puhuja 1: Mitä tuloksia DigiNet-testi toi esiin? Mitkä ovat päällimmäiset havainnot?
Puhuja 2: Saimme paljon mielenkiintoisia tuloksia. Ensinnäkin tulokset osoittavat, että yritykset osaavat hyödyntää digitalisaatiota erityisesti nykyisen liiketoiminnan tehostamisessa eli käytetään esimerkiksi robotiikkaa, automaatiota, tehostetaan sitä liiketoimintaa. Mutta uuden liiketoiminnan kehittäminen, kuten uusien tuotteiden, palveluiden, markkina-alueiden valtaaminen tai innovatiivisten tuotteiden lanseeraus, on vielä haasteellisempaa yrityksille.
Oli mielenkiintoista havaita, että yritykset, jotka ovat kyenneet hyödyntämään digitalisaatiota monipuolisesti sekä nykyisessä että uudessa liiketoiminnassa, ovat kasvaneet muita paremmin. Voidaan nähdä, että digitalisaation hyödyntämisellä on siis yhteys yrityksen menestymiseen ja kasvuun.
Puhuja 1: Tuloksissa kerrottiin, että ympäristön paine digitalisoida toimintaa on itse asiassa yrityksille hyvä asia. Mitä tämä tarkoittaa ja miten tämä näkyy tuloksissa?
Puhuja 2: Painehan kuulostaa pahalta asialta, mutta meidän tuloksissamme havaittiin, että yrityksille ulkopuolelta tuleva paine digitalisoida toimintojaan, eli paine, joka tulee asiakkailta, toimittajilta tai markkinoilta on yhteydessä siihen, kuinka paljon digitalisaatiota hyödynnetään ja nimenomaan verkostotasolla. Eli paljonko digitalisaatiota hyödynnetään suhteessa toimittajiin ja suhteessa asiakkaisiin ja tämä puolestaan heijastuu suoraan esimerkiksi, kuinka hyvin toimitusketjun johtaminen oli kehittynyt, sekä yrityksen menestymiseen.
Puhuja 1: Miten digitalisaatio näkyy yritysten suhteissa, erityisesti toimittajien ja asiakkaiden suuntaan?
Puhuja 2: Voisi sanoa, että yrityksillä on pääosin hyvät suhteet sekä toimittajiin että asiakkaisiin. Mutta oli mielenkiintoinen löytö, että toimitusketjun johtamisen kehittyminen on yhteydessä toimittajasuhteiden laatuun ja miten digitalisaatiota hyödynnettiin asiakassuhteissa. Tulosten mukaan isommat yritykset, eli vähintään 50 henkilöä työllistävät, ovat aktiivisempia digitalisaation hyödyntämisessä asiakkaiden kanssa. Toimittajasuhteissa kokoluokkaeroa ei kuitenkaan havaittu.
Puhuja 1: Mitä johtopäätöksiä voimme tehdä näiden tulosten perusteella ja miten pk-yritysten digitalisaatiota voitaisiin edistää jatkossa?
Puhuja 2: Digitalisaation laaja-alainen hyödyntäminen yrityksen toiminnassa tukee menestymistä, toimitusketjun johtamista ja sen kehittymistä. Kuten oli puhetta, suurin haaste digitalisaation hyödyntämisessä on uuden kehittäminen, uuden liiketoiminnan kehittäminen eli uusien tuotteiden, palveluiden ja markkina-alueiden kehittäminen, jossa digitalisaatiota voitaisiin hyödyntää. Tärkeää olisi vahvistaa osaamista ja resursseja erityisesti näillä osa-alueilla. Toisaalta yrityksille olisi hyvä tarjota konkreettisia työkaluja ja tukea tähän innovaatioiden hyödyntämiseen ja rohkaista kokeilemaan uusia digitaalisia ratkaisuja. Haluaisin korostaa, että digitalisaatio ei ole vain teknologiaa, vaan se vaatii myös muutosta ajattelutavoissa ja toimintakulttuurissa. Eli verkostojen voima ja avoimuus uusille toimintamalleille ovat avainasemassa. Toivon, että yritykset kehittävät digitalisaatiotaan rohkeasti eteenpäin myös verkostotasolla.
Puhuja 1: Kiitos Sanna! Ja nämä tulokset löytyvät raportista, jonka nimi Yritysten digitalisaatio verkostotasolla – tuloksia DigiNet-testistä, joka on julkaistu Theseuksessa, sekä DigiNet –hankkeen kotisivuilta. Kiitos vielä, kun kuuntelit SEAMKin ja Vaasan yliopiston toteuttamaa Digitalisoituvat yritysverkostot -DigiNet hankkeen podcastin, joka on Euroopan unionin osarahoittama. Hyvää päivän jatkoa!