SEAMK Podcast: Jatkuva kehitys auttaa yritystä selviytymään – Naiset innovaatio- ja kasvupolulla -hanke
Miten pienestä perheyrityksestä kasvoi koko Suomen käsityöihmisten suosikki? Lankava Oy:n toimitusjohtaja Kirsti Karppinen kertoo, miten rohkeat yrityskaupat, verkkokaupan kehittäminen ja trendien haistaminen veivät yritystä eteenpäin – myös kriisiaikoina.
Salla:
Mitataanpa kasvua sitten millä mittarilla tahansa, niin yrityksen kehittyminen ja kasvu vaatii jatkuvaa innovointia ja ahkeraa kehittämistä kaiken sen perustyön lisäksi mitä tehdään. Nykymaailma on hyvin täynnä vaihtoehtoja ja siksi asiakkaiden huomion ja ostopäätösten poimiminen sieltä kaiken seasta vaatii entistä enemmän sellaista trendien seuraamista ja esimerkiksi verkkokaupan käyttämisen ja ostotapahtuman helppouden kehittämistä. Tänään keskustellaan käsityölankojen tukku- ja kuluttajamyyntiin keskittyneen Lankavan toimitusjohtajan kanssa. Miten he on onnistuneet kasvamaan valtakunnallisesti arvostetuksi käsityöihmisten suosikiksi? Olen Salla Kettunen ja toimin asiantuntijana Euroopan unionin osarahoittamassa Naiset innovaatio ja kasvupolulla –hankkeessa. Vieraana meillä on tänään Kirsti Karppinen, kauhavalaisen Lankavan toimitusjohtaja. Lämpimästi tervetuloa!
Kirsti:
Kiitoksia.
Salla:
Lankava on perheyritys, jonka omistaa laaja joukko teidän perhettä. Kerrotko minkälainen Lankava oli silloin, kun sinä olet aloittanut sen johdossa?
Kirsti:
No vuosi on ollut 1989, eli helmikuussa siitä tulee 37 vuotta. Meillä oli siihen aikaan noin 10 työntekijää ja meidän vähittäismyymälä toimi nykyisissä Tuulia Designin tiloissa. Meillä oli viereisessä rakennuksessa tukkumyyntihalli ja sitten oli tämmöisen LP-langan valmistustilat ja sitten oli pieni mattokutomo. Siihen aikaan oli ihan eri meininki kuin nyt, että meillä oli enemmän tukkumyyntiä siihen aikaan ja siellä oli sitten alueen mattokutomot meidän asiakkaina. Eli siihen aikaan oli paljon tuolla Lapualla ja Lappajärvellä oli mattokutomokeskittymä ja me oltiin sitten niiden raaka-aineiden toimittaja.
Salla:
Lankavaa on kasvatettu hyvin vakaasti ja varmasti siitäkin huolimatta, että monenlaiset kriisit on vyöryneet yli aikojen ja varmaan odotukset asiakaskunnallakin on muuttuneet aika paljon. Viime vuosina on ollut ainakin koronaepidemia ja heti perään alkoi sota-ajat Euroopassakin ja talouselämässä on tapahtunut kaikenlaista. Pystytkö sä kuvailemaan, mitkä on olleet sellaisia käänteentekeviä kehitysaskeleita ja kullanarvoisia valintoja teille?
Kirsti:
Joo, meillä on ollut tosi merkittäviä tämmöiset yrityskaupat. Eli vuonna 2007 Kangas-Aitta osti kilpailijansa Esito-lankapalvelun lankaliiketoiminnan. Esiton kudontalangat lisäsi tosi hyvin meidän valikoimaa, eli oli pääasiassa kangaspuissa kudottavia lankoja, jotka tuli sitten meidän valikoimaan. Sitten toinen yrityskauppa oli vuonna 2017, kun Lankava osti suurimman tavarantoimittajansa Trading-Antilan kierrätyspuuvillaliiketoiminnan. Kaupan myötä Lankava kehitti monia uusia kierrätyspuuvillatuotteita. Eli meille tuli kyllä kovasti lisää valikoimaa siihen kierrätyspuuvillaperheeseen. Ja koronahan on ollut meille tosi merkittävä juttu, että loppuvuodesta 2019 me onneksi ehdittiin julkaista meidän uusi verkkokauppa. Se oli tosi hyvä juttu, koska sillä vanhalla verkkokaupalla me ei oltaisi selvitty siitä korona-ajan verkkokauppatilausten suuresta määrästä. Ei oltaisi pystytty lähettämään niitä sillä vanhalla versiolla. Se oli onnenpotku, että se ehdittiin saada pyörimään. Sitten koronahan aiheutti sen, että meidän liikevaihto kasvoi sitten 2020 vuonna yli 50%. Että se oli kyllä aikamoista menoa ja meininkiä. Sitten vielä oli semmoinen onnenkantamoinen, että me oltiin tehty kaupat siitä Kauhavan vanhasta S-marketista. Tammikuussa 2020 me ruvettiin sitä remonteeraamaan. Sitten me avattiin se kesäkuun 2. päivä ja silloin sai kokoontua 50 henkilöä. Sitten kävi niin, että oli kaikkien aikojen matkailukesä, koska kukaan ei päässyt lentelemään ulkomaille ja sehän oli sitten meille tosi iso plussa. Meillä kävi sinä kesänä sitten kyllä kaikista eniten asiakkaita mitä koskaan, että tässä on kolme tämmöistä isoa juttua. Oli se verkkokauppa ja sitten tuli tämä korona ja sitten tuli tosiaan tämä uuden myymälän avaaminen.
Salla:
Sä puhut vähän onnenkantamoisesta, mutta jostain syystähän te olette aloittaneet sen verkkokaupan suunnittelun kuitenkin jo aikaisemmin, että minkälaisia syitä siellä oli sitten taustalla olemassa?
Kirsti:
Se oli ollut 2007 vuodesta asti sama verkkokauppa meillä. Ja me oltiin sitten kateltu alan muita verkkokauppoja ja todettu että se on aivan onneton toisiin verrattuna. Oltiin sitten päätetty, että kun se nyt tehdään uusiksi niin sitten se tehdään räätälöimällä meille ihan omanmoinen ja siitä sitten aloitettiin. Se oli tosi, siinä meni varmaan kolmisen vuotta kun sitä rakennettiin, että se oli tosi iso ponnistus kyllä meidän porukalle.
Salla:
Rohkeasti lähditte sitä uudistamaan sitten omiin tarpeisiin.
Kirsti:
Joo kyllä. Ja sitten vielä siitä, että kun meidän alalla on aina niin, että meillä tulee tämmöisiä joitakin buumeja. Niin meillä oli just siinä ennen koronaa tämmöinen makrameebuumi ja se oli sitten sillä lailla meille hyvä, että kun meillä oli nämä kierrätyspuuvillatuotteet myynnissä ja meillä se valmistus. Sitten minäkin olen tosi kauan sanonut meidän mallitöiden tekijöille, että ei kannata tehdä muuta kuin lapasia ja lapasmalleja ja sukkamalleja ja pipoja ja kaulahuiveja, että kukaan ei ehdi koskaan tehdä mitään villapaitoja, että ei kannata tehdä niitä mallitöitä. Ei koskaan kannata sanoa ettei koskaan, koska sitten korona-aikana oli porukoilla aikaa tehdä villapaitoja. Silloin tuli sitten tämmöinen kaarrokeneulebuumi. Niitä ohjeitahan on islantilaisvillalangoille ja norjalaisille villalangoille. Sitten oli vielä tämmöinen onni, että me ollaan ainut Islannin villalankojen kotimainen maahantuoja ja sittenhän se tiesi sen, että meiltä rupesi menemään sitä Islannin villalankaa. Islannissa sitten tehtaalla ihmettelivät kovasti, että miten tuo viisimiljoonainen kansa voi neuloa noin valtavasti. Sitten se tuli monta kautta että oli retkeilijöitä, oli retkeilylehtiä jossa oli näitä villapaidan ohjeita ja näin, että se tuli monelta suunnalta se tarve sille kaarrokeneuleelle. Ja sitten semmoinen tuli, että kun tämmöiset marketit huomasi että korona-aikana langat teki kauppansa, niin meille tuli tämmöinen uusi asiakasryhmä kuin marketit.
Salla:
Mitä kautta marketit löysi teidät?
Kirsti:
Ne löysi varmaan sitä kautta, kun ne haki sitä Islannin villalankaa ja monta eri kautta. Meillä on kuitenkin aika laaja valikoima ja varmaan totesivat sen, että nyt kun on korona-aika, niin nyt on aikaa ihmisillä tehdä ja ne langat käy kaupaksi. Sitten ne löysivät meidät.
Salla:
Kyllä, eli ajan hermolla pitää olla.
Kirsti:
Kyllä, sitä. Kyllähän meillä on sitten vielä mikä on semmoista meidän omaa juttua, niin meillä myymälässä järjestetään vuosittain erilaisia tapahtumia. Meillä on viikko ennen juhannusta tämmöinen Kauhavan kädentaitoviikko, jossa on eri tahoja järjestämässä sitä. Jokainen järjestää sitä omaa tapahtumaa ja sitten ne kaikki kerätään yhteen, että siellä on yli 100 erilaista tapahtumaa viikon aikana. Siinä on kulttuuria, mutta sitten pääasiassa tätä kädentaitoa. Sitten heinäkuussa meillä on ollut tämmöinen löytöviikko, oli tänä vuonna nyt ensimmäistä kertaa ja sille kovasti toivotaan jatkoa. Silloin on tietysti kesälomat, niin porukat on liikkeellä. Haluavat sitten käydä vähän hakemassa syksyksi materiaalia. Sitten Seinäjoen käsityömessujen aikaan meillä on ollut nyt jo yli 30 vuotta tämä messumarkkinat. Silloin meille tulee sitten niitä linja-autoja jotka tulee Seinäjoelle messuille, niin ne tulee sitten käymään meillä.
Salla:
Hienoa. Tuossa alussa mietittiin vielä sitä, että kun sitä tarjontaa on paljon ja verkosta löytyy vaikka mitä. Miten te erotutte siellä eduksenne?
Kirsti:
Me ollaan saatu kovasti positiivista palautetta meidän nopeista toimituksista. Ja sehän on ihan totta, että jos joku käsityöihminen saa jonkun inspiraation, näkee jonkun ohjeen niin ne langathan pitäisi olla jo siinä heti vieressä. Sitten toinen asia, niin tuommoiset kansalaisopistoryhmät kuin niillä on niitä kokoontumisia kerran viikossa, niin onhan se tosi tärkeää, että ne saa sinne kaikki loimilangat ajoissa. Sitten ollaan kyllä saatu ihan positiivista palautetta myös meidän asiakaspalvelusta, että meillä on siellä hyvä porukka.
Salla:
Hyvä, siihen on saanut tehdä töitä.
Kirsti:
Joo, kyllä.
Salla:
Teillä taitaa olla myös tuollaisia ilmaisia ohjeita aika paljon siellä teidän verkkosivuilla?
Kirsti:
Joo kyllä. Niitä on alettu tekemään tuolla jo 90-luvulla sinne verkkoon, koska me mentiin messuille semmoisten hervottomien kopiokasojen, otettiin kopioita niistä meidän käsityöohjeista ja niiden kasojen kanssa mentiin messuille. Sitten me todettiin, että tämä on liian hankalaa ja vaikeaa. Ja tähän täytyy kyllä keksiä joku muu juttu. Sitten tehtiin iso päätös, että laitetaan ne ilmaiseksi sinne verkkoon. Olihan toiset, jotka silloin niistä sai vähän palkkiota itselleen, eivät oikein olleet sitten tyytyväisiä varmaan meidän ratkaisuun, mutta me ajateltiin toisaalta sitten sitä, että on hyvä että käsityöalaa viedään eteenpäin. Ei ole ainakaan siitä kiinni se tekeminen, ettei ole sitä ohjetta eikä ole rahaa siihen ohjeeseen. Tavallaan me ajateltiin niin, että toisaalta se on käsityöalan nostoa.
Salla:
Kyllä. Noista sun vastauksista kuuluu läpi semmoinen jatkuva kehittäminen, uusien ideoiden metsästys ja sen miettiminen, että mihin te haluatte mennä. Vaikka nyt tämä ohjeiden ilmaiseksi antaminen. Mistä nämä ideat ja parhaat toteutukset on saaneet alkunsa?
Kirsti:
No meillä on kyllä hyvin idearikasta meidän henkilökunta ja keksivät kaikkia mallitöitä ihan kivasti kaikenmoisia. Mutta toki ollaan sitten haettu tuolta Kölnin alan kansainvälisiltä messuilta sitten, aina joka kevät ollaan siellä ja etsitään sieltä sitten uutuuksia. Ennen oli niin että kun käytiin siellä, niin ne tuli vasta kolmen vuoden päästä tänne meille Suomeen. Mutta tietysti nyt kun on tämä verkkoaika, niin nyt ne tulee heti saman tien. Siellä ei ole ollut niin kovasti mikään ylitse muiden nyt viime vuosina, että se on jännä että se on vähän nyt joka paikassa tämä sama tilanne. Kaikki on vähän niin kuin lamaantuneet tästä sodasta ja tästä koronasta ja tästä kaikesta. Toki sitten seurataan tosi aktiivisesti kaikkia pieniäkin signaaleja, mikä voi olla semmoinen mikä nousee pinnalle.
Salla:
Onko sitten joku mennyt ihan toisin kuin mitä on oletettu tai arveltu?
Kirsti:
Tietysti kun minä olen niin kauan ollut alalla, niin minulle oli tosi iso juttu kun me tässä päätettiin, että me ei lähdetä enää kahden päivän messuille, koska siinä on kova työ pakata ja matkustaa ja rakentaa. Sitten oikeastaan ei ole kuin lauantai semmoinen tehokas myyntipäivä ja sunnuntai on sitten vähän semmoinen hiljaisempi päivä. Mutta sitten tuli semmoinen ahdistus, että mitäs tämän tilalle. Sitten me keksittiin, että me ollaan pidetty nyt keväisin ja syksyisin tämmöisiä käsityökalentereita. Niin nyt meillä on aina sitten yhden viikon aina jotkut tietyt langat tai joku ryhmä tarjouksessa ja siihen sitten ne ohjeet. Aina niitä sitten nostetaan siellä meidän somessa. Se on nyt tavallaan tullut sitten niiden kahden päivän messujen tilalle ja se oli ihan hyvä. Sitten toinen on ollut tämä kun ollaan luovuttu kaikista lehtimainoksista. Ajattelin, että nyt ei tapahdu enää mitään, koska niitä lehtimainoksia ei enää ole. Mutta sitten me ollaan tehostettu meidän verkkokauppatilausten mukaan laitettavia semmoisia infolappusia. Ollaan todettu, että sehän onkin aika hyvä kanava.
Salla:
Kuulostelenko oikein jos ajattelen, että kun yritys on kasvanut, asiakaskunta on muuttunut. Nyt teillä ehkä on enemmän sitä asiakaskuntaa ja toisella lailla, niin ajan muuttumisen lisäksi myös se asiakaskunnan muutos on sitten saanut teidät arvioimaan uudestaan näitä toimintatapoja?
Kirsti:
Joo kyllä, niin on.
Salla:
Oikeastaan siitä voisi vielä jatkaa, että teillä on tosiaan uudistettu verkkosivuja ja teillä on tehty uutta myymälää ja panostettu palveluun, asiakkaisiin. Näyttää siltä, että olette tehnyt hyvin systemaattisesti oikeita asioita, oikeita ratkaisuja. Onko tehty jotakin sellaisia uudistuksia, jotka ei olisi onnistunut?
Kirsti:
Kyllä vain. Me tehtiin se brändiuudistus silloin 2014 ja siihen oli iso syy se, että me haluttiin avata Ruotsiin verkkokauppa, kruunuverkkokauppa. Sitten oltiin sitä mieltä, että ei Ruotsiin voi lähteä Lankatavaratalo Kauhavan Kangas-Aitta nimihirviöllä. Silloin nimi vaihdettiin sitten tosiaan Lankavaksi. Me oltiin oltu siellä tosi kauan jo VÄV-messuilla, tämmöisillä kudonta-alan messuilla jotka on joka kolmas vuosi siellä Ruotsissa. Meillä oli semmoinen kutina, että siellä olisi hyvä olla tämmöinen oma verkkokauppa. Lähdettiin innoissaan sinne sitten sillä kruunuverkkokaupalla ja se oli meille kyllä tosi iso yllätys, että Ruotsissa ei ole samanlaista käsityökulttuuria kuin Suomessa. Mutta sitten sieltä puuttui niin kuin tämmöinen, virkkaustaitoa ei ollut sillä lailla kuin meillä täällä on eikä neulontapuolta. Eli paljastui sitten, että koulussakaan ei ole sillä lailla käsityön opetusta kuin täällä meillä. Sitten kävi niin, että me emme saaneet sitä pyörimään hyvin ja sitten me siitä luovuttiin.
Salla:
Monenlaista mahtuu vuosien varrelle.
Kirsti:
Kyllä vaan.
Salla:
No vieläkö sieltä pöytälaatikosta löytyy suunnitelmia tai ideoita, jotka on toteuttamatta?
Kirsti:
Kyllähän siellä aina jotain on vielä mahdollista toteuttaa, mutta meillähän on nyt tällä hetkellä vähäistä vientiä ja siinä meillä olisi mahdollisuutta kasvaa, mutta se vaatii sitten taas uusia ponnisteluja. Meillä on kyllä siihen jo uusia suunnitelmia. Sitten meillä on vielä niin, että kun tosiaan se brändiuudistus tehtiin silloin vuonna 2014, niin kirkastusta pitäisi tehdä pikimmiten, että semmoista tässä. Mutta meillä on ollut nyt nämä koronan jälkeiset viisi vuotta niin erilaista työtahtia, että meidän on nyt pitänyt vain vähän selvitä päivästä toiseen ja varmaan nyt rupeaa vähän rauhoittumaan, niin sitten taas pitää sitäkin puolta ruveta tekemään. Sitten vastuullista liiketoimintaa tietysti täytyy viedä eteenpäin ja kehitellä sillekin puolelle. Ja ainahan tuota digitaalista puolta pitää kehittää enemmän ja enemmän, että siinä ei saa jäädä kanssa yhtään laakereilla lepäämään.
Salla:
Kyllä vaan, digitaalisuus juoksee koko ajan eteenpäin. Minkälaisia tavoitteita Lankavalla on nyt kasvun suhteen?
Kirsti:
No meillä on ollut tosiaan sitä isoa kasvua ja on täytynyt henkilökuntaakin palkata, niin kuin ihan joka kesä on ollut jonkun näköistä hakua päällä. Ja sitten viime vuosi oli oikein, että meillä oli kolme eri rekryä, niin oli aika kova. Yhden vuoden aikana tämmöisiä avainhenkilöitäkin vielä haettiin siinä ihan eläköitymisen takia ja sitten ihan uusiakin toimia tuli meille. Nyt olemme tosi onnellisia jos ei aivan valtavasti laske nyt liikevaihto, mutta se vientihän on meille se mahdollisuus sitten. Sitä meidän täytyy tehostaa.
Salla:
Sulla on pitkä ura jo toimitusjohtajana ja se on varmasti sekä antanut paljon, että ottanut paljon. Lankava on perheyritys, joka työllistää sinut ja teidän perhettä muutenkin. Ja lisäksi kuten kerroit, niin teillä on ihan vieraita palkattuja työntekijöitä siellä. Miten kuvailisit yrittäjyyden vaikuttaneen sun henkilökohtaiseen hyvinvointiin ja sen mahdollistamiseen?
Kirsti:
Joo, töitähän on ollut tosi paljon vuosikymmeniä. Me ollaan yritetty pitää siitä kiinni, että me ollaan koko perheen voimin pidetty sitten kun on ollut hiljaisempaa aikaa niin lomaa. Me ollaan käyty silloin kun lapset on ollut pieniä, niin me ollaan lähdetty sitten matkalle, että me ollaan irtauduttu. Ollaan oltu koko perheellä sitten matkalla. Ja se on ollut meille semmoista laatuaikaa. Nyt tänä päivänä me rentoudutaan koronavuonna rakennetulla mökillä. Se on meille kyllä semmoinen henkireikä, että sinne kun pääsee niin kaikki unohtuu.
Salla:
Semmoisia paikkoja tarvitsee itse kukin.
Kirsti:
Kyllä.
Salla:
Haluaisitko vielä antaa kuulijoille jotakin vinkkejä siitä, että miten yrittäjä voisi välttää tällaisia hyvinvointiaan uhkaavia asioita, jotenkin sellaista kaaosta tai tulipalojen sammuttelua mitä varmasti ajoittain on jokaisella?
Kirsti:
Minulla on tällainen, mikä minulla aina vähän nousee pinnalle, kun kuulen että joku yrittäjä sanoo että hän ei ole taas yhtään voinut pitää kesälomaa. Mä en tarkoita tässä nyt yksinyrittäjiä, yksinyrittäjillähän on ihan eri juttu kuin sitten taas semmoisella yrittäjällä jolla on työntekijöitä. Mä olen ollut aika suora sitten ja mä olen sanonut että sitten on hommat hoidettu huonosti, jos ei voi pitää lomaa. Pitää luottaa alaisiin, että pitää antaa vastuuta sillä aikaa kun on itse lomalla ja pitää luottaa siihen, että he selviävät. Sitten sekin vielä, että ainakin minä olen ja varsinkin että jos aikoo olla alalla pidempään, niin kyllähän sitä jonkun aikaa kestää. Mutta se että jos sinun pitää olla kymmeniä vuosia, niin kyllä sinun täytyy pitää itse huolta siitä että sinä jaksat. Oon todennut, että ideat loppuu jos ei pidä taukoa ja etäisyyttä siihen työhön. Tietysti on koko ajan semmoista kaaosta tosiaan ja tulipalon sammuttelua. Sitähän on kaiken aikaa. Mutta aina pitää vain muistaa, että yksi asia kerrallaan ja sitten kiireellisyysjärjestyksessä. Jotakin voi jättää vähän sivulle odottamaan hetkeksi aikaa, mutta kyllä sen oon aina todennut, että kuitenkin pitäisi ottaa nopeasti asioita käsittelyyn, ettei voi jättää niitä kovin pitkäksi aikaa, kun yllätys yllätys ne unohtuu. Jos on mahdollista niin sanotaan että nukutaan yön yli, koska monesti alitajunta tekee työtä yön aikana. Sitten aamulla asia on joko ratkennut tai sitten siihen on tullut joku muu näkökanta siihen asiaan. Voi vähän niin kuin rauhoittaa sitä tilannetta, ettei aina ole pakko kaikkiin asioihin saada heti vastausta, vaan voi nyt sanoa että tämän asian kanssa nukutaan yön yli. Katsotaan huomenna mikä on tilanne.
Salla:
Tuo on varmasti hyvä neuvo, että vaikka hektisessä maailmassa eletään niin harvoin on kuitenkaan sellaisia asioita, että ne pitää ihan pakosti heti ratkaista.
Kirsti:
Joo, kyllä.
Salla:
Kertoisitko vielä lopuksi, mistä Lankavan sitten löytää?
Kirsti:
No me ollaan Kauhavan keskustassa, eli Kauppatie 65 on meidän myymälän osoite.
Salla:
Kirsti, suurkiitos että tulit jakamaan ajatuksia ja keskustelemaan näistä yrittäjyyteen liittyvistä aiheista.
Kirsti:
Kiitos tästä mahdollisuudesta.