Haastepohjainen oppiminen - Challenge-based education (CBE)
pysyvä osoite (urn):
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536335
HEROES-hanke ja haastepohjainen oppiminen
HEROES-allianssi (Higher Education for Resilience-Oriented and Empowered Societies) on osa Erasmus+-ohjelman rahoittamaa eurooppalaista korkeakoulujen yhteistyötä. HEROES käynnistyi vuoden 2025 alussa. Nelivuotisen hankkeen (2025–2028) päämääränä on edistää alueellista kestävyyttä älykkäiden teknologioiden ja innovaatioiden avulla sekä vahvistaa yhteiskunnallista osallisuutta ja yhteenkuuluvuutta. HEROES-hankkeen tavoitteena on kehittää yhteistä pedagogista pohjaa ja tämä kehittämistyö tapahtuu pääosin neljännessä työpaketissa, WP4 Challenge based education. Työpaketin tavoitteena on kehittää yhteiset raamit opetukselle ja toteuttaa haastepohjaiseen oppimiseen perustuvia kursseja sekä opintojaksoja. Opintojen tulee liittyä HEROES-verkoston kolmeen painopistealueeseen: ihmisten resilienssiin, yritysten resilienssiin ja luonnon resilienssiin. Nämä kurssit tarjoavat monitieteisille ja korkeakoulujen välisille opiskelija-henkilöstötiimeille (koostuen opiskelijoista, opettajista, tutkijoista sekä paikallisten yritysten ja yhteisöjen edustajista) mahdollisuuden työskennellä paikallisten sidosryhmien tarjoamien ‘tosielämän’ haasteiden parissa eri HEROLAB- ja HEROQUEST-moduuleissa. Lisäksi GLOBALHEROES-kurssit tarjoavat tiimeille mahdollisuuden tehdä yhteistyötä globaalilla tasolla.Haastepohjaisen oppimisen perusta
Haastepohjaisesta oppimisesta alettiin julkaista 2000-luvun alussa. Yksi ensimmäisistä maininnoista sijoittuu USA:n yliopistomaailmaan. Tekniikan alalla rakenneltiin pedagogista kehystä, jossa oppiminen etenee STAR Legacy Cyclen kuuden vaiheen kautta: haaste, idean generointi, useat näkökulmat, tutkiminen ja muokkaus, arviointi ja julkaiseminen (Giorgio & Brophy, 2001). Toinen varhainen suuntaus perustuu Vygotskyn (1978) sosiokulttuuriseen teoriaan ja Baloian ym. (2006) mukaan haastepohjainen oppiminen on ongelmaperustaisen oppimisen (PBL) erityinen muoto, missä ongelmat ovat realistisia ja avoimia. Varsinainen haastepohjaisen oppimisen (Challenge-Based Learning, CBL) konsepti esiteltiin vuonna 2008 teknologiayhtiö Applen toimesta vastauksena kysymykseen siitä, kuinka toisen asteen koulujärjestelmää voitaisiin paremmin mukauttaa 2000-luvun työelämän tarpeisiin (Nichols & Cator, 2008, s. 1–2). Toisen asteen opetussuunnitelman merkittävänä heikkoutena pidettiin sitä, että koulussa annettujen tehtävien ja reaalimaailman välillä ei ollut riittävästi yhteyksiä. Tämä johti opiskelumotivaation puutteeseen, heikkoon sitoutumiseen opiskeluun ja jopa opintojen keskeyttämiseen. CBL-menetelmä kehitettiin tarjoamaan toisen asteen koulutukseen malli, joka viihdemaailmasta tutulla tavalla tarjoaisi mahdollisuuksia haastepohjaiseen ja luovaan ongelmanratkaisuun. Tämän oppimiskokemuksen tarkoituksena oli vastata paremmin opiskelijoiden tarpeisiin ja lisätä heidän sitoutumistaan opiskeluun. Teoreettisesti tarkasteltuna CBL-menetelmä rakentuu oppimisteorioihin, jotka pohjautuvat kognitiiviseen oppimiskäsitykseen, konstruktivismiin sekä sosiokulttuuriseen oppimisteoriaan (Leijon ym., 2021). Näitä teorioita yhdistää näkemys oppimisesta aktiivisena, suhteellisena ja pragmaattisena ilmiönä, jota voidaan tarkastella sekä yksilö- että organisaatiotasolla. CBL-menetelmään ovat vaikuttaneet erilaiset pedagogiset menetelmät, kuten ongelmalähtöinen oppiminen (Problem-Based Learning, PBL) ja tutkiva oppiminen (Inquiry-Based Learning, IBL)Yhteistä oppimista autenttisten tosielämän haasteiden parissa
Haastepohjaisen oppimisen keskiössä on tavoite tukea ja lisätä opiskelijoiden valmiuksia työskennellä kompleksisten, oikeasta elämästä peräisin olevien autenttisten haasteiden parissa (Gallagher & Savage, 2023). Tällä tavalla pyritään valmistamaan opiskelijoita tulevaisuuden työelämää varten. CBL vahvistaa opiskelijoiden resilienssiä toimia kompleksisessa ja arvaamattomassa todellisuudessa. Tavoitteena on tarjota opiskelijoille työkaluja, menetelmiä sekä osaamista löytää ratkaisuja vaikeisiin haasteisiin ja jatkaa eteenpäin esteistä huolimatta (Hart ym., 2021). Galdames-Calderón, Stavnskær ja Rodriquez (2024, s. 2) näkevät haastepohjaisen oppimisen innovatiivisena pedagogisena strategiana, joka sisältää opiskelijoiden syventymisen todellisiin ongelmiin, jotka vaativat yhteistyökykyä, luovuutta ja kriittistä ajattelua ratkaisun löytämiseksi Hercz, Pozsonyi ja Flick-Takács (2020, s. 48–49) vertailivat haasteperustaista ja ongelmaperustaista oppimista ja joitakin niiden samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia on koottu alla olevaan taulukkoon 1. Taulukko 1. Haastepohjaisen ja ongelmapohjaisen oppimisen ominaisuuksien vertailua (mukaeltu Hercz, Pozsonyi & Flick-Takács, 2020, s. 48–49).
Molemmat perustuvat konstruktivistiseen pedagogiikkaan, monitieteisyyteen sekä oppijakeskeisyyteen (Taulukko 1). Eroja löytyy siitä, että haastepohjaisen oppimisen kautta pyritään tavoittamaan tulevaisuuden tarpeita, innovoimaan uutta eikä tavoitteena ole pyrkiä ainoaan ennalta määriteltyyn oikeaan ratkaisuun. Oppiminen perustuu uuden tiedon etsintään, innovointiin, kokeiluun ja uuden luomiseen. Ongelmaperustaisessa oppimisessa pyritään hyödyntämään luennoilla opittuja teorioita ja kokeilemaan niitä käytännössä, kun taas haasteperustaisessa oppimisessa opiskelijoiden tulee yhdessä hakea tarvittavaa tietoa.
Käytännön tasolla CBL-menetelmä etenee erilaisten vaiheiden kautta. Nichols ja kumppanit (2016, s. 11–13) jaottelevat vaiheet kolmeen: Engage, Investigate ja Act. Prosessi alkaa suuresta ajatuksesta (Big Idea) ja etenee olennaiseen kysymykseen (Essential Question), jota seuraa haasteen muodostuminen ja esittely (Nichols & Cator, 2008, s. 2; Nichols ym., 2016, s. 31–43). Haaste voi olla esimerkiksi erilaisten yhteistyökumppanien tarjoama organisaatioon tai yhteiskuntaan liittyvä haaste, joita voidaan yhteistyössä erilaisten tahojen kanssa ratkoa. Keskeistä haasteelle on aitous. Kun haaste on muodostettu, työskentely etenee ohjaavien kysymysten esittämiseen ja niiden pohjalta toimintaan (Nichols & Cator, 2008, s. 3–4). Aktiivista toimintaa seuraavat ratkaisun määrittäminen, esittäminen ja arviointi, joiden päämääränä on mahdollisuuksien mukaan prosessissa syntyneen ratkaisun toteuttaminen sekä työskentelyn jakaminen ja dokumentointi.